24 oktober, 2011

Dorpsgekken 2

************************************
Zondagochtend.
We zitten in de ontbijtzaal naast de familie des huizes.
Met "are you enjoying your holidays" worden we weer door Ann Marie begroet. Wij knikken en zij zegt "good - good."
De eigenaresse M. herkent me van de eerste dag. Ze begroet me hartelijk en vraagt of we het naar ons zin hebben.

Ze zit met twee dochters, een schoonzoon en drie kleindochtertjes gezellig te keuvelen en bestellen hun ontbijt bij Ann Marie.

"Are you enjoying your holidays," vraagt Ann Marie weer wanneer ze de koffie brengt.
'Yes, we're enjoying it very much. Thank you.' Wil ze graag dat M. hoort hoe beleefd ze met de gasten omgaat?

Ik denk aan de avond ervoor. Aan de ontmoeting met de twee roddeltantes.
Toen ik aan de ene Ena Sharples vroeg wat er dan zo bijzonder aan deze familie was gniffelde ze enigszins achterbaks "you will find that out yourself."
Ik had mijn schouders opgehaald en gezegd dat het dan wel niet wereldschokkend zou zijn. Maar mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt.

En dus zitten wij langer dan normaal aan het ontbijt. Het plenst buiten toch,
Zondagmorgen ontbijt de familie blijkbaar met elkaar en wordt er volop bijgepraat. Ann Marie bedient de thuisgasten.

Vervolgens begint (o)ma M. uit de kinderbijbel voor te lezen. De rest van de familie kletst er gezellig doorheen, wat M. totaal niet schijnt te storen.
Ik geniet van het opgewekte stel.

"Even grapefruit en marmelade halen."
Wanneer ik terugkom zegt P.: "kijk eens naar hiernaast."

Ik kijk.
Daar zit Ann Marie, met blozende wangen. Aan het hoofd van de tafel. Ze eet pap. En daarna een dubbelgevouwen witte boterham.
Een van de meisjes kruipt op haar schoot.
Er gaat mij een lichtje op. Zou Ann Marie ook een dochter zijn?

"Are you enjoying your holidays," wil Ann Marie weer weten wanneer we aanstalten maken om eetzaal te verlaten.
'Very much so.'
"Good - good."

Ann Marie: is zij de goed behandelde Assepoester?
***************************************************************

Geen opmerkingen: