15 oktober, 2011

Free Rotterdam


Zie hoe vredig en rustig ons Beursplein erbij ligt.
In 010 worden op deze zonnige zaterdag boodschappen gedaan door hardwerkende Rotterdammers. Terloops weten ze ook nog een terrasje te pakken.

Zeker, ze zullen het ook hebben over "hoe heeft het kunnen gebeuren?" Maar daarna lopen ze even vrolijk naar het reisbureau om een super goedkope vakantie te boeken naar Kos. Of Kreta.

Want Rotterdammers hebben zakenbloed en pikken de krenten uit de (inmiddels er waterig geworden) pap.

Occupy Amsterdam: ik vind het prima.
Wij leven in een democratie. Er mag volop gedemonstreerd worden.
Het doet me een beetje aan de zestiger jaren denken. Provo's, krakers, kabouters. Ook wel links tuig genoemd.

Nu lees ik heel andere benamingen in columns, op blogs en in de social media (zoals twitter): antisemieten, Jodenhaat, PVV-haat, islamlikken.......................

De toon wordt steeds hatelijker en de sfeer grimmiger.
Ik krijg het gevoel dat we elkaar niet meer kunnen uitstaan. We botsen continu en dat is niet zo verwonderlijk als je in de adem van je buurman leeft.

Maar het is wel zorgwekkend en fout.
******************

3 opmerkingen:

Bert zei

"Hardwerkend" .... een term die te pas en te onpas wordt gebezigd door vooral PVV aanhangers en Republikeinen. Als mensen van zichzelf zeggen dat ze "hardwerkend" zijn word ik achterdochtig, net als wanneer in de naam van een land het woord "democratisch" voorkomt .... ;)

Cheers uit een zonovergoten Cornwall

Ellen ten Bruggencate zei

Ken je klassiekers Bert:
"Rotterdam,de stad van enkelt werku en van bouwu."
"Rotterdam, de stad van niet lullu maar werku."
De stad van de arbeiders. En daar is helemaal niets mis mee.
Ook in R'dam schijnt de zon.

Bert zei

"Geef mij maar Amsterdam ...." ;)