13 oktober, 2011

Onderhandelen


Griekenland is even gered. Er gaat weer acht miljard richting Athene.

Water naar de Griekse zee dragen als je het mij vraagt, want de Grieken hebben en krijgen hun zaakjes niet op orde – ondanks alle beloftes.
Als je geen geld meer hebt moet je bezuinigen. Maar dat willen de Grieken niet. Dus gaan ze staken.
Ondertussen onderhandelen andere landen zich te pletter om de Grieken te redden. Dat irriteert mij mateloos. Wij worden even makkelijk de ondergang ingetrokken.

“Achteraf praten,” zegt mijn man wanneer ik voor de zoveelste keer boos "zie je wel" roep.
Ik ben altijd een tegenstander van één Europa geweest. Daarom heb ik ooit (maar ik weet niet meer wanneer) SP gestemd.

Heb ik de financiële rampspoed aan zien komen of voorspeld?
Nee, dan zou ik hier nu niet zitten bloggen. Maar ik ben er van het begin af aan bang voor geweest dat wij zouden opdraaien voor zwakke broeders als Portugal en Griekenland.

Dat Ierland in hetzelfde rijtje als Griekenland zou komen te staan had ik niet verwacht. Dat was tot 2006 een sterk en duur land.
***
Ik belde een hotel om te vragen of er nog kamers beschikbaar waren. Want ondanks de crisis komen de stedelingen in de weekends nog graag naar Kerry, zo bleek op boekingdotkom.

Een vriendelijke stem vroeg naar mijn specifieke wensen.
"Can I call you back, Ellen?"

Na vijf minuten belde ze inderdaad terug. Het is toch belachelijk dat ik dat fantastisch vond?!
"Hello Ellen. It's Abigail..........."  Abigail = brengt vreugde.

De kamer die ik wilde was uitverkocht, maar Abigail was bereid mij een suite aan te bieden voor de prijs van een standaardkamer.
Hmm - ik deed iets wat ik normaliter alleen op de markt doe. Ik begon te onderhandelen.

Nou ja, ik zei dat ik gebonden was aan een budget (niets van gelogen) en deed voorzichtig een tegenbod. Het was even stil.
"Okay Ellen. I can give you the suite for that price." (per nacht €20,- korting).
Abigail bracht mij inderdaad vreugde.

Ramptoerisme?
Nee. Ik ga naar Ierland om te consumeren. Ik geef er geld uit.
Het is niet mijn schuld dat het land zich in deze ellendige situatie bevindt. Maar ik gun het ze niet.


Had ik al verteld over de tickets?
Misschien ook een goede tip voor hen die net als ik flexibel zijn of ver van tevoren boeken.

Ga naar de site van Aer Lingus en onderhandel even met jezelf. Oftewel: speel wat met de data.
Het kan gebeuren dat je vakjes €0,00 tegenkomt. Denk niet dat er dan niet gevlogen wordt.
Als je op die dag kunt/wilt vliegen maak je een klapper. Je betaalt alleen luchthavenbelasting.

Ierland is dus een goedkope (vakantie)bestemming.
Goedkope klasse - wat wil een mens nog meer.
De Ier is vriendelijk, welgemanierd en hulpvaardig. Kwaliteiten die in Nederland uitsterven.

"Bye, Ellen. Looking forward to meeting you next week."
Insgelijk.
******

Geen opmerkingen: