11 oktober, 2011

Over Oscars en Kalfjes

*************************************************
Het Filmfestival.
Wellicht boter na de maaltijd, maar ik moet er toch iets over kwijt.
Een festival dat een beetje langs mij heen is gegaan. Flauw misschien – maar ik vind het zo nep.
Utrecht als een soort kabouter-Hollywood.

Er zijn altijd winnaars en ontevreden verliezers. Maar nu waren er ook ontevreden winnaars.
Bijvoorbeeld over de geldelijke waarde van de Publiekprijs.
Peter Paul Muller kwam zijn Kalf helemaal niet ophalen. Dat leidde weer tot boze en verontwaardigde reacties.
Matthijs van Heijningen noemde Carice van Houten, die inmiddels een stal kan bouwen voor haar kalveren, een beperkte actrice.

Over het dankwoord van Nasrdin Dchar is genoeg gezegd en geschreven. Een politiek statement maken is een fenomeen dat ook is overgewaaid uit de V.S. Denk maar even aan Michael Moore.
Ik wil graag geloven dat Nasrdin een prachtige hoofdrol heeft neergezet in Rabat en dat hij de terechte winnaar is.
Maar om daarna te roepen dat de multiculturele samenleving een succes is?

Zijn toespraak was trouwens ook een aardig stukje acteerwerk. Inclusief de gejatte kus van Hally Berry.
Ik kom nog even terug op dat ene zinnetje: “Ik ben een moslim en ik heb een fokking Gouden Kalf in mijn hand.”

Fokking?
Fokking. Ik kan het niet in mijn woordenboek vinden.
Fokking. Een woord dat ik te pas en te onpas hoor.
Fokking. Wanneer ik het typ, slaat de spellingcontrole op tilt.
Fokking. Weten de ouders van Nasrdin, die in de zaal zaten, wat dat betekent?
Fokking. Is dat een verbastering van fucking?
Zo ja, dan zei Dchar: “ik heb een neukend Gouden Kalf in mijn hand.”
Ik moest meteen aan Theo van Gogh denken. Een “geitenneuker” met een neukend Gouden Kalf in zijn hand.

Maken we even een denkbeeldig sprongetje naar Hollywood.
U weet misschien, net als ik, dat de Oscaruitreiking met een kleine vertraging de huiskamer binnenkomt? Zo kan er worden ingegrepen bij onbetamelijke uitlatingen of “onplezierige” voorvallen.
De kijker merkt daar weinig van.

Totdat……………….
Oscarwinnaar Dustin Hoffman betreedt het podium, neemt zijn trofee in ontvangst en pakt de microfoon. De camera zoemt in op de satanisch lachende Jack Nicholson wanneer Hoffman zijn laatste zin uitspreekt:
"I’m a Jew and I have a beep Oscar in my hand.”
*********************************************************

1 opmerking:

Bert zei

"Kabouter-Hollywood". Lol. Ik moet altijd zo lachen om de "Bekende Nederlanders" waarvan buiten de Randstad / het Gooi nog nooit iemand heeft gehoord ....