13 november, 2011

"Ajax? Nee, bedankt"



Tot nu toe heb ik er geen aandacht aan besteed. Aan het gerotzooi bij Ajax.
Het is ook geen leedvermaak dat ik er nu wel een stukje over schrijf. Vaak genoeg, nee - te vaak, heb ik een `hahaha` moeten horen wanneer het weer eens hommeles was bij Feyenoord.

Eerlijk gezegd deed me dat niet zo heel veel.
1. Feyenoord maakt(e) er inderdaad een potje van.
2. Ieder huisje heeft zijn kruisje.

Daarbij: ik behoor niet tot de harde kern van Feyenoord.
Ook Sparta en Excelsior draag ik een warm hart toe.
Mijn grootvader was seizoenkaarthouder van Sparta en ik ben een geboren Kralingse. Vandaar.

Maar nu even over Ajax.
Guus Hiddink heeft bedankt. Marco van Basten heeft bedankt.
Gaat iedereen bedanken?
Durven ze niet? Vanwege het geruzie met -en om Johan Cruijff?
Daar lijkt het wel op. Want wie wil er nou niet aan de slag bij Ajax.
Het is allesbehalve "hand in hand" in 020.

Inmiddels ben ik de draad een beetje kwijt.
Iedere ingewijde die ik over het conflict hoor lijkt gelijk te hebben.
Cruijff bij P&W klinkt eveneens plausibel.
"Hun hebbe't gedaan."
Maar wie dan?

Johan was een fantastische voetballer/trainer/coach. Maar Johan duldt geen tegenspraak en wil een behouden stempel op de club drukken. 
Hij vindt dat Ajax weer een "ouderwetse" voetbalclub moet worden. Met ex-voetballers in de leiding.
Als Johan Cruijff terug wil naar het Ajax van de jaren zestig -prima. Maar dan ook de salarissen aanpassen!

Beursgenoteerd is voor doorgeleerde mensen.
En daar moet Johan niets van hebben. Hij prefereert betondorps boven abn.
Johan weet dat image heel goed te cultiveren.
Maar ondertussen laat hij zich graag uitnodigen voor pro-ams op chique golfbanen met ver doorgeleerde grootheden.

Dat Cruijff Ajax een warm hart toedraagt staat buiten kijf.
Ruimhartig is echter weer heel iets anders.

Wordt de komst van Cruijff naar Ajax als een voordeel gezien, dan kom ik tot de volgende conclusie:

Dit voordeel heb veel nadelen.
**********

Geen opmerkingen: