09 november, 2011

Ongerust

**********************
"El! Kijk eens op mijn rug. Op mijn ruggengraat - vlak boven mijn stuitje. Een rare plek."
P. komt in paniek uit de douche.
Ik kijk.
'Inderdaad. Een verdikking - bruin gekleurd. Vreemd.'

"Verdomme. Waarom raak ik nou toch bij ieder krasje of bultje in paniek. Ik ben zo onzeker. Zo paranoïde."
Ik kan alleen maar instemmend knikken.
P. heeft mij als hypochonder (met een ernstige ziekte) ingehaald.

De volgende dag moet ik naar de orthopeed.
Ik verga van de pijn in mijn geopereerde arm. Slapeloze nachten. Het baart me zeker zorgen.

Aan de balie verschijnt een ouder (tweede helft 60) echtpaar.
Ze zijn net gezien. De vrouw moet geopereerd worden.
Ik weet niet waaraan en volgens mij weet ze dat zelf ook niet.

"Bent u het laatste half jaar nog opgenomen geweest in het Maasstad Ziekenhuis?"
Die vraag wordt nog steeds gesteld.
Man en vrouw kijken elkaar vragend aan. Hun eerste reactie is nee.
'Zes maanden? Effe denken.'
Hij denkt. Zij kijkt hoe hij denkt.
'Ja, inderdaad. Toch wel. Goh, ja.'

"Op welke afdeling heeft u toen gelegen?
'Daar vraagt u me wat. Hahaha, ik weet 't niet meer.'

"Weet u de naam van de arts misschien?"
'Nee, dat ook dat weet ik niet.'
De man kijkt naar zijn vrouw, maar die geeft niet thuis.

"U weet niet wie u behandeld heeft?"
'Nee, geen idee.'

"Weet u nog waarom u bent opgenomen?"
'Hoe bedoelt u?'
"Nou..............., bent u misschien geopereerd?"
'Geopereerd?'
Hij kijkt zijn vrouw weer vragend aan. 'Ben ik geopereerd?'
Ze haalt haar schouders op.

"Weet u niet meer wat u mankeerde," is de laatste poging van de geduldige assistente.
'Nee, geen idee. Echt geen idee. Hahaha.'

EPD EPD EPD galmt het in mijn hoofd. Maar dat gaat definitief niet door. Helaas!

Wat mij het meest verbaast is de laconieke houding van deze mensen. Ze maken zich totaal geen zorgen. Dat ze de vragen niet kunnen beantwoorden lijkt ze totaal niet te deren.

Vrolijk kwebbelend - "effe Zuidpleintje doen?" - verlaten ze de poli orthopedie.

Het klinkt misschien vreemd, maar als ik moet kiezen tussen hypochondria en totale naïviteit - dan kies ik voor het eerste.
********************************************************************************

1 opmerking:

Bert zei

Met het gevaar dat veel mensen dit een volslagen politiek incorrecte opmerking zullen vinden: ik vind het erg verontrustend dat dit soort mensen ook mogen stemmen ....