10 januari, 2012

HandELen



Host Geoff wees ons - nadat ik hem had verteld over onze antiekjacht in Honiton - op een bedrijfsterrein nabij het vliegveld van Exeter.
Daar staan een paar (soort van) bedrijfshallen. Vervallen, maar ook nieuw.

In die hallen trof ik een ongekende hoeveelheid antiek -en twijfelachtig meubilair aan.
Maar in dit geval héél veel antiek.

Buiten stonden volgeladen vrachtwagens klaar om richting hun bestemmingen (antiquairs in binnen -en buitenland) te gaan.

Gosh - was ik hier met de auto van mijn schoondochter, dan stond nu dat George III hoekkastje (vraagprijs £150,-)  in de achterbak.



In de nieuwere hal vond ik iets waar ik al jaren naar op zoek ben: een decanter box.
Een kistje met drie karaffen en 12 glaasjes. Zo mooi en op het eerste oog gaaf.
P. dook eerst weg en zei: "ga jij maar onderhandelen."

Nu kijk ik altijd naar die Britse antiek-programma's - dus denk ik te weten hoe dat moet.
De verkoper weet dat natuurlijk veel beter.
Eerst liet ik hem wat teacaddies uit een kast halen.
Maar toen sloop P. naderbij en schudde nee.

Geen teacaddy.
Dus terug naar de "drankset."
De vraagprijs was £575,-
De verkoper ging goed van start met  £500,-
Zonder P. aan te kijken probeerde ik £450,-
Daar moest hij even zijn baas over bellen.

Terwijl hij weg was checkten wij nog even of er inderdaad geen beschadigingen te bespeuren waren. Een van de karaffen voelde wat rafelig aan de rand. Dat merkte ik meteen op toen de verkoper terugkwam.

"Can we meet in the middle," vroeg hij.
Ik sloeg dat (aan)bod af.
Toen hij liet zien dat een van de glaasjes niet authentiek was, slaakte ik een stil vreugdekreetje.

Maar leuk was het. En vooral spannend.
We komen hier zeker terug.
Met een grote auto.


Geen opmerkingen: