23 januari, 2012

Vliegtickets en El

*******************************************
Zo zat ik vrijdagmiddag plotsklaps aan de telefoon met KLM-medewerkers en online op pages van verschillende buitenlandse luchtvaartmaatschappijen.

Het betrof een zoektocht naar het goedkoopste tarief voor de duurste klasse.

Zelf had ik genoeg KLM-punten voor een award ticket (bcl), maar die was natuurlijk - twee weken voor vertrek - niet beschikbaar.
De geduldige KLM-medewerker probeerde alle opties naar -en van verschillende locaties in Florida. Ook alle via's kwamen ter sprake.

Helaas - pindakaas. Het benutten van onze punten bleek een duurdere affaire dan een business class ticket kopen. Vraag me niet waarom.
De wereld van airfares is ondoorzichtig.

Ik geef een voorbeeld.   
Voor een upgrade zou ik het duurste economy ticket moeten kopen.
Stel u voor: Amsterdam - Miami met een ticket van €3000,- + je skymiles.
Terwijl een business class ticket €2300,- kost, waarbij je ook nog eens een paar duizend punten ontvangt.
            
Het goedkoopste business class ticket kostte bij de KLM €1952,- - wat geheel niet slecht is.

Opvallend! mij werd aangeraden online te boeken. Gezien boekings -en creditcard kosten.
Creditcard kosten?
Ja. Tegenwoordig word je belast wanneer je je creditcard gebruikt bij een boeking. En doe je dat telefonisch, dan kost je dat ook nog eens extra.
Zorg dus dat er geld op je rekening staat - dan kunt u met iDeal betalen.

Ik heb nog een tip.
Voor hen die comfortabel, voor een laag tarief, naar de VS willen vliegen.
Aer Lingus (partner van KLM) vliegt (niet dagelijks) vanaf Amsterdam, met een overstap in Dublin, naar New York, Boston, Chicago en Orlando.

Tel uit je winst.
€400,- goedkoper dan het goedkoopste tarief van de KLM.

Ook voor economy tickets geldt: zoek en vergelijk.
Heb voorpret!
***********************

Geen opmerkingen: