17 januari, 2012

Het kleine huis op Schouwen

***************************************************************
Met één oog tikken. Met het andere naar Little house on the Prairie kijken.
De Dakota's. We waren er twintig jaar geleden.
Long hot summers. Onbarmhartig koude winters. Ik zwijmel bij deze serie.

Het is koud in ons huisje. De twee elektrische kacheltjes doen hun best, maar ik heb het koud.
Dan de haard maar aan. (Normaal zou ik hier een foto (als bewijs) bij plaatsen, maar ik heb het usb-stekkertje in 010 laten liggen. Foto's ik wel gemaakt, dus die ziet u vrijdag - wanneer ik weer thuis ben.)
De Telegraaf van 8 december wil geen vlam vatten. De NRC is gewilliger.

In de badkamer zet ik de warmte-fan aan. Bang dat mijn plas aan mijn kont vastvriest.
In een keukenkastje vind ik nog een ongeopend pak roomboter kerstkransen. Smullen bij de hete thee.
******
Even terug naar vannacht. Dankzij onze nieuwe (luidruchtige) onderbuurman liep ik om drie uur nog geïrriteerd te ijsberen.
Vanmorgen om half tien jaste de orthopeed weer een extra lange naald met 1op1 in mijn schouder.

Daarna reed ik naar Zeeland.
Zeeland dat nog in winterslaap is, maar waar de boeren de deuren geopend hebben. Appels en eieren - direct van de boom en kip.

Ook deed ik een boodschap bij C1000 in Nieuwerkerk.
Kassière: "Wilt u voetbalplaatjes?"
Ik: 'Nee dank.' En meteen daarop tegen de klant na mij: 'Of spaart u ze?'
De dame reageerde enthousiast.
Ik: 'Geeft u ze dan maar aan deze mevrouw.'
Kassière: "Nee, dat mag officieel niet. Ik moet ze aan u geven en dan mag u ze aan die mevrouw geven."
Regels zijn regels. Ook bij C1000. Maar dat vertelt Tineke Schouten niet.

Toen ik mijn tuinpad opliep zag ik het meteen: vorst aan de grond. Maar de (alles trotserende) sneeuwklokjes luidden onverstoord een nieuw bloei-jaar in. (Normaal zou ik hier een foto (als bewijs) bij plaatsen, maar ik heb het usb-stekkertje in 010 laten liggen. Foto's ik wel gemaakt, dus die ziet u vrijdag - wanneer ik weer thuis ben.)

Wellicht krijgen we nog een winter, maar het voorjaar heeft op de deur geklopt.
Heel zachtjes.
*********************

Geen opmerkingen: