09 mei, 2007

Pijnlijke blunders

Hugo Borst haalde vanmorgen in zijn column in het AD een aantal (hoofd/eind)redactionele missers aan. Zowel Borst als ondergetekende lezen als Rotterdammers Het Parool. Dat is vrij uniek.
De Amsterdamse krant meldde op 7 mei het volgende:" Rotterdam krijgt vandaag, de dag waarop het bombardement op de stad wordt herdacht, het beeld Verwoeste stad van Ossip Zadkine terug".
Wat een blamage voor een voormalig verzetskrant. De fout is tot op heden niet hersteld.
Verder in zijn column haalt Borst terecht uit naar Marjan Berk en de AD-redactie. In haar column citeert zij Henk Hofland ; "......hoorden we Henk Hofland zeggen dat we eigenlijk de tiende mei zouden moeten vieren: de dag van (...) het bombardement van Rotterdam."
Borst ziet Hofland - als nauwkeurig journalist - niet aan zo'n kardinale misser te maken.
Het citaat van Berk - die mij altijd aan juffrouw Mier van de Fabeltjeskrant doet denken - riep bij mij direct vraagtekens op. Hofland e-mailde mij namelijk onlangs dat de eerste bom zo'n 50 meter van zijn ouderlijk huis neerkwam.
De boze ergernis van Hugo Borst kan ik goed invoelen. Het irriteert mij ook dat er buiten 010 nauwelijks aandacht aan 14 mei wordt besteed. Er vielen 1300 bommen op deze stad, er kwamen 1000 mensen om. Mijn grootouders waren alles kwijt en werden geëvacueerd.
Toen mijn moeder haar stad in smeulende puin aanschouwde besloot ze in het verzet te gaan. Het werd niet Het Parool, maar Vrij Nederland.

Geen opmerkingen: