09 mei, 2007

Telefoonpiraterij

Afgelopen zaterdag stond er een bericht op de voicemail van mijn mobieltje van "Hypotheek blablabla.nl.
Ik verwijderde het bericht onmiddelijk in de veronderstelling dat het om één of ander callcenter ging, dat mij weer iets in de maag wilde splitsen.

Vanmiddag ging mijn GSM weer af en ik nam op met: "ja, hallo". Dat doe ik sinds wij zijn lastig gevallen met zwijgzame telefoontjes. In de V.S. nemen ze altijd op met een simpel "yes" of "hello". In ieder geval zeggen ze nooit hun naam en dat heb ik overgenomen. Bekenden herkennen toch direct mijn stemgeluid.
Meteen herkende ik de vrouwenstem van de voicemail en hing zonder iets te zeggen op.
Vervolgens kreeg ik het signaal dat er een bericht was achtergelaten, waardoor ik werd gedwongen dat af te luisteren.
De vrouwenstem vertelde mij dat ik mijn telefoonnummer had achtergelaten op hun internetsite: daarom belde ze mij en ze zou het later nog eens proberen. Nu ben ik nog NOOIT VAN MIJN LEVEN op een hypotheeksite geweest. Als je man bij ABN-AMRO werkt, hoeft dat ook niet.
Lichtelijk in paniek belde ik manlief. Samen kwamen wij tot een eerste conclusie dat er drie mogelijkheden waren:
1. iemand misbruikte mijn GSM-nummer
2. het callcenter blufte en probeerde mij er zo in te tuinen: in geen v.d. gevallen was nl. mijn naam gevallen. Ik was van plan dat zo te houden.
3. iemand van het callcenter tracht zijn/haar bonus aan te dikken door een valse naam cq. telefoonnummer in te voeren.
Waarom vond er geen e-mailverkeer plaats? Het betrof tenslotte een actie op het internet. Zou er geen IP-adres traceerbaar zijn geweest? In ieder geval een uiterst merkwaardige bedoening.

Vanavond werd ik door een man van hetzelfde "Hypotheek blablabla.nl" gebeld. Ik nam op met "ja". Blijkbaar voelde hij dat er iets niet juist was, want hij zei meteen: "ik ben op zoek naar B.Bakker op dit nummer". Ik hoorde enige aarzeling in zijn stem.
Toen ik zei dat ik B.Bakker niet was, zei hij dat er een vergissing in het spel moest zijn.
Natuurlijk was ik wel nieuwsgierig. Het leek mij toch verstandiger verder niets te zeggen, behalve "goedenavond".

Het is voor mij een bevestiging dat het goed is zo anoniem mogelijk te blijven voordat je weet met wie je spreekt.

Wees gewaarschuwd!!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha! Zo werd ik vorige week ook gebeld op mijn gsm.
Ik realiseerde me pas later...hóe komen ze aan mijn 06 nummer.
Ging niet om hypotheek, maar toch...Ik hield er ook een vieze nasmaak aan over.
Mocht ze nog een keer bellen, pak ik het dus anders aan.
Call me paranoïa...Die vieze smaak blijft.

Ellen ten Bruggencate zei

Ja, blijkbaar liggen onze personalia op straat. Privacy - ho maar. Blijf alert en zo anoniem mogelijk.

Anoniem zei

Euh...je heet niet Ellen ten Bruggecate en je woont niet in Rotterdam.
Hahahaha....

Ik weet het, nu strooi ik niet bepaald met mijn 06-nummer. Maar anoniem zijn we állang niet meer.
Als je dat nog denkt...forget it.
Onze ip-adressen zijn al bekent her en der, waar we wonen, hoe oud we zijn, man of vrouw.
Dus iedereen zou net zo goed dat anonieme weg kunnen laten.

Hi, mijn naam is Ciska. Hahaha...
Kom op El, je strooit zelf met deze site. Hoe anoniem denk je dat je bent. De slimmerds weten je écht wel te vinden ondertussen. En degenen die héél goed met een computer kunnen omgaan en de 'tussenwegen' weten te vinden helemaal. Degenen die geld wensen te verdienen aan het weggeven van telefoonnummers ook.

Ik hoop dat ze nog een keer belt...Heb nog een stel vragen.

Ellen ten Bruggencate zei

Ik weet donders goed dat ik mijzelf niet verstop. Daar is ook geen reden toe en leg mij geen naïviteit op.
Blijkbaar heb je mijn stukje niet goed begrepen of anders geïnterpreteerd dan ik het bedoeld had.

Groetjes Ciska

Anoniem zei

Okay, die zit.

Ik wil je er nog wel even aan herinneren dat je zelf nou ook niet bepaald met privacy-gevoelige informatie omgaat zoals het hoort.
Getuige je mails waar een half A-4 aan e-mail adressen van anderen instaan.
Tip: Gebruik de BCC of CC balk.

Groetjes,
Ciska.

Ellen ten Bruggencate zei

Ik zal je uit mijn mailinglist halen - is geen probleem.