23 mei, 2007

Ruilhandel

Eerder dit jaar besteedde ik nogal wat aandacht aan het door hurricane Katrina getroffen Louisiana. Ook de Groene Amsterdammer plaatste mijn ingezonden stuk dat meer als een noodkreet klonk. Met gemengde gevoelens lees ik nu het nieuws dat the Bush administration de Democraten tegemoet is gekomen.
Voor wat hoort wat.

Bush zette zijn joker = veto in en was onaantastbaar.
De Democratische meerderheid in het Amerikaanse Congres stuurt nu niet langer aan op een tijdsschema voor snelle terugtrekking uit Irak.
De Democraten krijgen in ruil voor hun concessie de toezegging dat de regering circa 8 miljard dollar extra uittrekt voor binnenlandse projecten. Dit geld gaat onder meer naar de wederopbouw van New Orleans, verhoging van het minimumloon en naar door de droogte getroffen boeren.

Het is een deal waar ik - wat betreft de oorlog in Irak - een vieze smaak aan overhoud. Voor mijn vrienden in Louisiana ben ik blij, hoewel ik angstvallig het komende hurricaneseason afwacht. Ze voorspellen een stormachtige periode - heftiger dan voorgaande jaren.

Geen opmerkingen: