23 oktober, 2008

Ell-en vacance 8

Over onze eerste etappe richting Nederland kan ik kort zijn: prachtig.

Zodra je Nice (in noorderlijke richting) uit bent, verdwijn je in de bergen.
De Haute Provence heeft een machtig gebergte-landschap.
Het ging via Digne naar Valence en vervolgens richting Lyon.
We hadden ons alleen een beetje verkeken op de tijd. Over 75 kilometer deden we twee uur.

Stops hielden we alleen voor de hoognodige plas, vandaar de vele foto’s vanuit de auto.

Op Col de Cabre (die wij omdoopten tot Col de Cabrio) verdwenen wij in een dikke, koude wolk. Toen was het uit met de pret. De temperatuur kelderde van achttien naar zeven graden.
Het dak ging dicht en ik vrees dat dat zo zal blijven tot ergens in het voorjaar.

Na bijna 500 kilometer besloten we de RN te verlaten bij Lac Ternay (Annonay) – ten zuiden van Lyon.
Uit de guide van Chateaux & Hotels hadden wij Hotel du Lac gekozen. Een mooi gerenoveerd hotel met Laura Ashley-achtige kamers. De ligging aan het meer en aan de voet van de Col de la Republique (waar wij morgen aan moeten geloven) is erg mooi.

Het restaurant zag erg veelbelovend uit. Helaas………………
Alle hoofdproducten waren dermate gekruid of gezoet, dat ze hun eigen smaak verloren hadden. P. had een soort van Tarte Tatin, die naar rozenblaadjes smaakte.
Mijn voorgerecht – eend in bladerdeeg – had net zo goed pittig gekruid rundergehakt kunnen zijn. Het gebruik van kruiden en specerijen was veel TE voor mijn smaak.
Als je daar van houdt, dan is dit het juiste adres.
*******
Maar over de rit ben ik lyrisch.
Waarom de Tour de France altijd over dezelfde bergen gaat is mij een raadsel. Wij hebben over zo veel prachtige cols met uitstekend wegdek gereden.
Misschien een categorie te zwaar?
Moet er nog dieper in de EPO-buidel getast worden.

Geen opmerkingen: