20 oktober, 2008

MalEze


Zaterdagavond:
Ik kom dampend, naakt de badkamer uit. Sta ik oog in oog met een “mijnheer en mevrouw de Bok-achtig stel, dat met bagage in de deuropening staat.
Foutje van de receptie. Geef mij die ouderwetse sleutels met loden hangers maar.
Afijn, ik weet niet wie er meer schrikt.

Zondagochtend: wij verlaten, na een nagenoeg slapeloze nacht, het BW-hotel.
In de kleine kamer naast ons slaapt – nou ja, slapen? – een Spaanse gezin in één bed. En dat geeft een feest.

We hebben een hotelletje geboekt in het – volgens de gidsen – pittoreske dorpje Eze (twee kilometer van Nice).
Op de Col d’Eze arriveren we, in de ijzige bergkou, bij het hotel. Aan de buitenkant ziet het er in ieder geval zeer aantrekkelijk uit.
Het parkeerterrein staat bomvol. Er is een communiefeest, waardoor ook het gezellige restaurant geen plaats meer heeft.
Het was van mij de zoveelste poging uit de gids van Logis de France, waar wij dertig jaar geleden zo veel leuke adresjes uithaalden. Maar Logis de France is wat betreft de Logis niet met haar tijd meegegaan. Het draait op de zoveelste teleurstelling uit. Een superior kamer (105,-excl. ontbijt) zonder tafel, met een houten stoel is mij echt van de TE zotte.

Dus terug naar het warme Nice, waar ik toch met pijn in het hart afscheid van had genomen.
We hadden de stad net goed leren kennen. De honderden eettentjes, terrasjes, prachtige winkels en nog mooiere architectuur in de oude stad – we waren er smoorverliefd op geworden.
Nice is relaxt. Dat komt volgens mij vanwege de Italiaanse atmosfeer.
Maar ook de Promenade des Anglais – die prachtige boulevard aan de Middellandse Zee – waar het heerlijk wandelen en turen naar de horizon is, waar verliefde paartjes ongegeneerd zitten te zoenen (wat overigens zeer aanstekelijk werkt) en waar de terrassen niet idioot duur zijn.

Terug naar die stad.
Na even zoeken vonden we in de Rue Maréchal Joffre dit prima hotel Brice voor een prima prijs. Misschien een beetje gedateerd, maar erg gezellig.
Voor 100,- (incl. ontbijt) hebben we een grote kamer met bureau, zithoek, badkamer en aparte wc, (lege) koelkast en een safe.
In tegenstelling tot de BW ligt dit hotel ligt in een veilige buurt, heeft het een restaurant, grote lounge en bar.
Dus heb ik bijgeboekt tot donderdag, wanneer wij toch aan de onvermijdelijke terugreis zullen moeten geloven.

Logis de France ging "joekeledokie" de prullenbak in.

Geen opmerkingen: