09 maart, 2009

Reactie Schouwburg

******************************************
Geachte meneer of mevrouw,

Wij ontvingen uw reactie waarin u uw verbazing uit over de onaangekondigde kaartcontrole tijdens de voorstelling Op hoop van zegen van Het toneel Speelt vorigeweek dinsdag. Uit het verhaal op de blog van uw partner blijkt dat u als toneelliefhebber en bezoeker van de schouwburg zich door 'de theaterpolitie' te wantrouwend bejegend voelde. Dat spijt ons. Het is geenszins de bedoeling om onze vaste bezoekers op deze wijze ongastvrij tegemoet te treden. Het betrof een incidentele controle bij de opgang naar de trappen (dus niet boven bij de zaal zoalshet blog beschrijft), waarbij we ons wilden vergewissen dat iedereen die een kaart met korting kocht, daar ook recht op heeft. We hebben daartoe besloten omdat er aanwijzingen zijn, dat er mensen zijn die via internet onterecht kortingkaarten aanschaffen. Dit vinden wij ten opzichte van mensen zoals u, die wel voor de kortingspas betalen, en voor de gezelschappen, die hun inkomsten uit de kaartverkoophalen!, onrechtvaardig en niet juist.

Deze eerste, onaangekondigde controle was nodig om vast te kunnen stellen dat erinderdaad wordt gefraudeerd. In de Algemene voorwaarden die ten grondslag liggen aande kaartverkoop in alle theaters van Nederland die zijn aangesloten bij de VSCD (dus ook De Doelen) is het volgende opgenomen:

2.2 Indien dit hem/haar wordt verzocht, is de Bezoeker te allen tijde verplicht zijn toegangsbewijs en enige kaart die recht geeft op korting op dit toegangsbewijs aan als zodanig kenbare functionarissen van het Theater te tonen. Het toegangsbewijs dient in ieder geval te worden getoond bij binnenkomst van (debetreffende ruimte in) het Gebouw,ook indien de Bezoeker (de betreffende ruimte in) het Gebouw heeft verlaten tijdens(de duur van) een evenement.

In de toekomst zullen wij vaker controleren. Wij gaan dit ook aankondigen in onze publicaties en in het gebouw. Wij werken ook aan verbetering van de controle bij de aanschaf van kaarten via internet.

Overigens gaat het goed met de schouwburg. Vorig jaar bezochten meer dan 140.000 bezoekers de Rotterdamse Schouwburg, opnieuw een toename. Desalniettemin komt het voor, dat juist bij bijzondere theatervoorstellingen de zaal lang niet vol zit. Dit is helaas een landelijke trend. Wij doen er alles aan om het bezoek voor juist deze bijzondere voorstellingen te stimuleren. Er komt een verbeterde seizoensbrochure en een nieuwe publieksvriendelijke website, we werken samen met gezelschappen en collega-theaters aan verbetering van het aanbod, we gaan volgend jaar zomer de schouwburg een face-lift geven en we blijven er alles aan doen om het u als bezoekers het gevoel te geven thuis te zijn in de Rotterdamse Schouwburg.

Het spijt ons dat u de controle als vervelende ervaarde, maar hopen dat u enig begrip voor de achterliggende motieven kunt opbrengen.

Geen opmerkingen: