28 juli, 2010

Gênant

*******************************
Het bijzondere van zo’n kabinetsformatie is de terminologie: piketpaaltjes, snuffelperiode, paars plus en nu gedoogkabinet.

CDA’ers willen wel met VVD’ers in de Trêveszaal zitten, maar de PVV’ers moeten in de keuken blijven. Ze mogen helpen met de voorbereiding, mee-eten is er echter niet bij. Ze zijn onmisbaar voor het vierjarendiner, mogen zo nu en dan bijschenken, maar dan moeten ze weer naar de keuken.

De koningin wil niet gezien worden met Geert Wilders, zo wilde het RTL-nieuws ons vanavond doen geloven. Dat zou ze gênant vinden.

Als dat zo is, dan minacht de koningin ook een deel van de Nederlandse bevolking – zij die op de PVV hebben gestemd. Ik weiger de term “haar volk” te gebruiken. Dat vind ik namelijk gênant.
Ik vind alles wat er na 9 juni is gebeurd behoorlijk gênant.

Dat veel PVV-kiezers zich in een hoek gezet voelen kan ik mij voorstellen. Het is ook een vreemde formule, zo'n minderheidskabinet met een soort van virtuele steun. In Denemarken (waar dit gewoon is) gaan ze ook frequent naar de stembus. 

Zouden er nu verkiezingen komen (wat niet ondenkbaar is als het formeren blijft mislukken door onwillige politici), dan zou de PVV volgens de peilingen afgetekend de grootste partij worden. En dan moet de koningin direct naast Geert Wilders staan. Oei, au.

Nee, dan maar in de keuken. Geert Wilders als Assepoester.

We weten hoe dat sprookje afliep………………………

Geen opmerkingen: