31 juli, 2010

Wakker mens

********************************
Gisteren heb ik het huis schoongemaakt. Van top tot teen. Met schoonmaakazijn.
Ik schrok.
Aan spons, doek en mop bleef kleverig zwart zitten. Roet. Vervuiling van de stad.


Ik weet het niet, maar ik ging er nog harder door poetsen.
Daarna zette ik mijzelf onder de douche en probeerde onder de warme stralen te kalmeren.

Geen idee waarom, maar ik voelde me hyper. Op het manische af.
Hoe kan dat als je tot zes uur 's ochtends ligt te stuiteren in je bed. Als je pas in slaap valt als anderen naar hun werk gaan.....................en dat wekenlang.

Vannacht bijvoorbeeld. Er is iets maar ik weet niet wat.
Dan ga ik de agenda van mijn leven na. Na veel draaien en puffen weet ik het:
Schouwburgkaarten.
Waar zijn de schouwburgkaarten.
Heb ik de schouwburgkaarten wel ontvangen?
Is het geld voor de schouwburgkaarten wel afgeschreven?
Ik kan zeker niet slapen als ik geen antwoord op die vragen heb.

Ik ga mijn bed uit. P. draait zich knorrig om.
"Doe je je zachtlopende slippers aan," vraagt hij.

Ik kijk op de klok van ABN Amro - aan de overkant. Het is 4.46 uur.
Er lopen mensen op de Coolsingel. Er lopen altijd mensen op de Coolsingel, ongeacht het tijdstip.
Hé, dit is 010 - the city that never sleeps.
Auto's rijden door rood licht. Fietsers crossen over de trambaan. Brommers scheuren over het trottoir. Mensen pissen in plantenbakken.
Het is tenslotte 4.46 uur.

Nee, de schouwburgkaarten zitten niet in mijn rekje met "uitgaanskaarten."

Ik zet mijn laptop aan en check of het geld is overgemaakt.
Ja, twee maanden geleden al.
Gelukkig heb ik het e-mailadres van de schouwburg en hoef ik niet zo'n dom formulier op hun webpage in te vullen, waarop je maar 150 tekens kwijt kunt.

Na een zoete snack ga ik weer na bed. Met tegenzin.
In bed ga ik weer liggen denken:
Waarom ben ik zo hyper? Waarom heb ik dat gevoel dat ik heb na het drinken van wijn met te veel sulfiet?

Is het een signaal?
"Weg van mijn moeder" is 's nachts geschreven.
Moet ik weer naar de schrijftafel?
Zou dat het zijn?

Het is nu 14.38 uur. Ik moet nog douchen. Voor mij is het ochtend.
Buiten is het Zomercarnaval in volle hevigheid losgebarsten. Heel multi culti Nederland is in Rotterdam, zo lijkt het.

Wij gaan naar de markt en daarna poffertjes eten.

Pieker me nu al suf waar ik me vannacht weer eens druk over zal maken.
*****************************************************************************

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Els, toch moet je met alle macht proberen weer in een normaal dag/nacht ritme te komen, de spiraal doorbreken.

Op vacantie lukt dat toch ook ?

Sterkte, lieve groet van Jacqueline.

Ellen ten Bruggencate zei

Probeer ik uit alle macht.

Groet
ELLEN