27 december, 2010

Kersttoespraken


Dit jaar mocht ik Trix overslaan en Liz aanhoren.

Liz is twaalf jaar ouder dan Trix maar oogt veel jonger.
En haar kersttoespraak was sprankelend en boeiend, mede door de beelden van haar familie op werkbezoeken.
Liz had als onderwerp "sport" gekozen. Vanzelfsprekend vanwege de Olympische Spelen in 2012 in Londen.

Nadat het Britse volkslied was weggeëbd moest ik toch even kijken hoe Trix het had gedaan.

Eerlijk - na twee minuten wist ik het wel weer. Verbondenheid, maatschappelijke betrokkenheid, op elkaar letten, voor elkaar zorgen.....................
Het was weer een stief kwartiertje betutteling.

Met wie verbindt Trix zich eigenlijk?
Heeft zij last van vandalisme, treiterijen, discriminatie, hangjongeren, bedreigingen en trottoirs vol spuug? (ik beschrijf het dagelijkse straatbeeld van Rotterdam) 
Weet Trix hoe het voelt om je een vreemdeling in je eigen land te voelen?

Als ik haar hoor praten denk ik - hoe ver van de werkelijkheid staat u af, majesteit?
**********************************

2 opmerkingen:

Bert zei

Je kunt zeggen wat je wil over de Britse Royal Family, maar ze zijn absoluut meer "in touch" met de bevolking dan de Oranjes. Gek genoeg heb ik ook de indruk dat ze een stuk moderner zijn, in ieder geval waar het zaken als internet, email, YouTube etc. aangaat ....

Cheers,
Bert

Ellen ten Bruggencate zei

Helemaal mee eens, Bert. Of zoals de Engelsen zeggen: "hear, hear."