07 december, 2010

Ruzie om Reve


Joop Schafthuizen, de partner van de in 2006 overleden Gerard Reve, heeft een conflict met Nop Maas, de biograaf van de schrijver. Schafthuizen verbiedt Maas in het laatste deel van zijn Reve-biografie te citeren uit ongepubliceerd werk van de auteur, waaronder brieven.
Maas publiceerde eerder al twee delen van de biografie, die als overkoepelende titel Kroniek van een schuldig leven heeft. Het derde en laatste deel zou begin volgend jaar verschijnen. Dat gaat over de periode 1975-2006, waarin Schafthuizen een belangrijke rol in het leven van Reve speelde.
Schafthuizen gaf Maas voor het schrijven van de biografie inzage in het privéarchief van Reve en vele, tot dusver onbekende, originele teksten van zijn hand. Hij zegt nu dat hij geen vertrouwen heeft in de kwaliteit en de toon van Maas. bron 

Het verbaasde mij dat het tot deel drie heeft geduurd voor de bom barstte.
Schafthuizen staat bekend als dwarsligger.
Voor liefhebbers van de soort zal dit een enorme teleurstelling zijn.

Mocht deze biografie niet voltooid worden, dan voorzie ik ooit nog ReveLeaks.
***************************

1 opmerking:

AVe zei

Nou Ellen, ik weet het nog zo net nog niet. Heb jij de eerste twee delen van Nop Maas gelezen?

Ik heb er toch een beetje een nare smaak aan overgehouden.

Welke biografie kan daar nu aan tippen?

M.a.w. ik zit niet echt op deel 3 te wachten, maar wel op de Verzamelde Brieven van Gerard Reve.