02 november, 2006

Geprolongeerd

Gisteren zaten wij vóór de columnistenavond een hapje te eten in een nabijgelegen eetcafé.
Naast ons kwamen vier jonge redacteuren van HPdeTijd zitten. Ze vroegen mij of wij toevallig een kaartje over hadden, waarop ik ze moest teleurstellen. We raakten aan de praat.
Eén van hen herkende ik: het was Ricci Scheldwacht die ik een jaar eerder had gezien in het onvolprezen Familiefeest.
Ik sprak hem aan: " speelde jij niet in Familiefeest".
Zichtbaar blij verrast knikte hij ja en vroeg mij wat ik ervan vond. Hij glunderde toen ik hem complimenteerde met de voorstelling.
Enthousiast vertelde hij dat het stuk komend jaar weer op de planken komt. Er zijn zelfs vage plannen voor een verfilming, zo vertrouwde hij me toe.

Familiefeest is een ontzettend leuk toneelstuk, naar het boek van Theodor Holman en geregisseerd door Annemarie Oster. De twee broers en zus Scheldwacht vertolken de rollen van de verschillende Holmannen. Het is zeer de moeite waard. De uitvoering was tot nu toe in kleine zalen, zoals Bellevue, waardoor je het gevoel hebt in de huiskamer van de familie Holman te zitten. Het toneelstuk blijft heel dicht bij het boek. Vader Holman overlijdt plotseling en de familie komt bij elkaar. De verwikkelingen zijn op zijn Holmans geschreven: vol zelfspot, ironie, humor, maar ook de onderliggende pijn drijft boven. Kortom, een boeiend verhaal, mooi vertolkt.
De voorstellingen van vorig jaar waren allen uitverkocht. Zet het vast in de 2007 - agenda en boek online.
Jammer alleen dat Rotterdam (nog) niet op de speellijst staat. Het RO-theater of de kleine zaal van de schouwburg zouden uitermate geschikt zijn voor deze productie.

Nieuwe speeldata staan op de site van http://www.scheldwacht.nl/

Geen opmerkingen: