22 november, 2006

Met de billen bloot

Dit is René Kamphuis. Ik heb op hem gestemd, al ken ik hem niet. Nu heb ik zijn naam ingetypt, zodat ik bij de naam een gezicht kan plaatsen.
Waarom ik op hem heb gestemd ga ik nu uitleggen. Dat ben ik mijn lezers verschuldigd, nadat ik mij de laatste maanden zo laatdunkend over de politiek heb uitgelaten.

Vanmorgen liep ik nog malend het huishouden te doen. Wat moet ik nou? Verdomme waar moet ik nou op stemmen?

Ik wist zeker dat ik NIET op links zou stemmen, vanwege de verkwanseling van wat is opgebouwd. Hoewel: Femke Halsema heeft mijn hart wel gestolen en het gisteren geweldig gedaan in het laatste debat. Maar zij kiest (nog steeds) voor links helaas.
Mijn sympathie ligt om zeer uiteenlopende redenen bij Eén NL en D66. Dat is niet te rijmen, dat klopt. Het gaat om het inhoudelijke. Pastors spreekt mij aan vanwege zijn integratie-ideeën. Ik deel zijn zorgen over de uitwassen binnen de Islam. Hij is een waardige Fortuynopvolger op wie ik gestemd heb bij de gemeenteraadsverkiezingen. De Fortuynisten hebben Rotterdam goed gedaan.
D66 is altijd een redelijk alternatief geweest, zeker w.b. de bestuurlijke vernieuwing, waar ik landelijk vaak op heb gestemd. Maar D66 heeft zichzelf de das omgedaan.
Beide partijen zullen, volgens mij, geen rol van betekenis spelen bij een kabinetsformatie.

Dus kwam ik bij VVD terecht en ging bij mijzelf te rade hoe ik dat (voor mijzelf) kon rechtvaardigen. Ik weiger Rutte en Verdonk te erkennen, ik griezel van ze.
Maar........ik herinnerde mij ineens dat Pieter Winsemius, wij noemen hem hier liefkozend Winsemuis, aangegeven heeft graag de post van Verdonk over te willen nemen mocht de VVD weer gaan meeregeren. Kijk en dat vind ik acceptabel.
Winsemuis stond niet op de lijst, maar ik zie hem graag weer in de regering.
Mijn oplossing: ik stem op de laatste = nr. 56 van lijst 3 en dat is heel ver van 1 en 2 verwijderd. Een zeer weloverwogen anti-persoonstem en toch ook een heel weloverwogen pro-partijstem. Het valt nl. niet te verwachten dat heer Kamphuis in de Kamer komt.

En dat is dus wat ik heb gedaan en waar ik mij goed bij voel. Bij deze citeer ik graag de rijdende rechter: dit is mijn keuze en daar zult U het mee moeten doen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ga hier niet inhoudelijk op reageren. Mensen krijgen - op z'n minst - altijd ruzie over twee zaken. Kinderen en politiek ;-)
Ik heb het onlangs nog geprobeerd, maar daar werd mijn mening op 'n nogal agressieve 'toon' tegemoet getreden. In dat opzicht heb ik nog enig respect voor mensen als Wilders en Pastors; die zeggen waar het op staat en balanceren 'bij het gebruik van onze taal' redelijk netjes tussen de onder en de bovengrens. Mensen zijn het niet altijd met elkaar eens - da's heel normaal; maar de toon van de boodschap moet wel op niveau blijven.

Anoniem zei

In m'n achterhoofd wist ik al dat je voor de VVD zou gaan. Dat je keus niet is gevallen op Rutte of Verdonk is terecht. Die zou ik ook zeker links (haha)hebben laten liggen, ondanks dat ik Verdonk toen zo verdedigde. Ze is behoorlijk de fout ingegaan met Ayaan, ondanks dat ze de hoek ingedreven werd. Haar campagne was waardeloos te noemen. En dat laatse spotje waarin ze optreedt deed ook mij gruwen. Rutte was de keus van de top, niet van de achterban. Daarvan ben ik overtuigd.
Wilders is ook mij té, en mede daarom werd het Pastors. Jammer dat ie het niet gehaald heeft.
Het wordt nog zweten met de formatie. Zal mij benieuwen wat eruit komt. De gesprekken gisternacht daar aan tafel met elkaar beloven niet veel goeds.

Gefeliciteerd Lex. Een grote overwinning.

Anoniem zei

In feite zijn er geen winnaars. De kiezer heeft gesproken . . . en er 'n zooitje van gemaakt, hier is geen chocola van te maken.
Met 'n beetje pech, is er na 4 maanden formeren (nog) geen kabinet en worden er neuwe verkiezingen uitgeschreven.

Anoniem zei

De kiezer is de fout ingegaan en heeft er een zooitje van gemaakt. Draai dat nou 's om Lex. De politici hebben er een zooitje van gemaakt en de kiezer in het halfduister laten staan. Velen wisten niet meer hoe of wat. Dat lijkt me fairder dan de kiezer de zwarte piet toe te spelen nu.
En je hebt gelijk, er zijn geen winnaars. En dat is triest genoeg. De laatste paar jaar waren één grote verkiezingscampagne. Waarin iedereen iedereen beschuldigde. "Politiek is vies en vunzig", zei Alexander Pechthold ooit. Smeriger dan de afgelopen jaren heb ik het nog niet gezien. Dit land kent inderdaad alleen maar verliezers.
Het was in ieder geval een historische dag te noemen, in zoverre hebben velen gelijk.

Anoniem zei

"De kiezer heeft gesproken . . . en er 'n zooitje van gemaakt"; ik bedoelde dat uiteraard 'spreekwoordelijk'.
Dit is altijd het lastige met vice versa schrijven (en lezen). Je mist (logisch), de intonatie en uitdrukkingen op het gezicht van mensen. Daarom, ik zeg wel eens 'internet' is mooi; maar tegelijk, oh zo tricky.

Anoniem zei

Schrijf dan, en daar komt mijn beleefdheid, alstublieft wat beter. Zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Ik ben tenslotte geen paragnost.
Leg maar eens uit hoe jij dat 'spreekwoordelijk' bedoelde.
En vooral wat je dan letterlijk bedoelde te zeggen.

Anoniem zei

@Kaatje : Wat ik bedoel ! In aanmerking nemend in welk een ongelooflijk gecompliceerde samenleving mensen moeten samenleven; een zooitje dus. En heel concreet 'n schuldige aanwijzen ! Ik ben zo bescheiden te beweren, dat ik daar zo langzamerhand geen antwoord (meer) op heb. Wel is het zeker dat :
'Mensen tegen elkaar opzetten', levensgevaarlijk is. Dat gebeurt helaas teveel op het politieke toneel en vooral - vanaf dat toneel - naar de mensen(kiezers) toe.