09 november, 2006

Het toneel speelt Alexander

Rollen:
Xander van Vledder - Filotas
Justus van Dillen - Agasthenes
Kees Boot - Hefaistion
Kaspar Schellingerhout - Alexander
Mark Rietman - Parmenion
Petra Laseur - Sisygambis
An Hackselmans - Barsina
Tanya Zabarylo - Stateira
Ferdi Stofmeel - diverse rollen
Robert van der Ree - diverse rollen.
'Alexander' is de eerste grote-zaalregie van Ira Judkovskaja.

Willem Jan Otten schreef ALEXANDER, een tragedie van het succes, speciaal voor Het Toneel Speelt.

Sorry, dit keer weet ik niet wat ik erover schrijven moet. Ik geef de link naar het gezelschap en laat het verder over aan de toneelliefhebber.
Echt enthousiast ben ik op dit moment, na een lange zit van 3 uur, niet. Echt slecht vond ik het ook weer niet. Afgezien van de scènes met Mark Rietman, kon het mij helaas niet boeien. Mijn lekenoog zal wel iets gemist hebben, want de recensies zijn over het algemeen positief.
http://www.hettoneelspeelt.nl/

Volgens de westerse geschiedschrijving was Alexander de Grote een nobele held die de barbaarse horden in het huidige Arabiëbeschaving bracht door ze op een vriendelijke manier in de pan te hakken. Otten volgt dat beeld, om er aan het eind een draai aan te geven dat Alexander, eenmaal op de troon in Babylon, verandert in een achterdochtige machtswellusteling, geen haar beter dan de man die hij tot aan de rietkragen van de Indus achtervolgde: Dareios, koning van de Perzen. En hoe die lieve jongen zo geworden is? Otten lijkt de schuld te willen geven aan de moeder van Dareios, lekker hekserig gespeeld door Petra Laseur.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Tja, mijn naamgenoot; dat zou toch . . . ;-)
Ga er eens over lezen.

Anoniem zei

sjaaa....Heb niet zoveel met toneel. Nou, is eigenlijk een understatement. Gewoon helemaal niks. En m'n zitvlees bedankt me telkens daarvoor.

Ellen ten Bruggencate zei

Onderstaande mail ontving ik van een vriendin die zelf de toneelacademie heeft gedaan.

"Wat een flop die voorstelling! Ik ging kijken met een academievriendin en we gingen in de pauze al weg. Van die "zinderende" rescensie begrijp ik niks."