12 januari, 2009

WebVisum


Per 12 januari 2009 bent u verplicht voor aanvang van uw reis naar Amerika via het ESTA-programma een aantal vragen van de Amerikaanse regering te beantwoorden, als u onder het Visa Waiver Programma reist (o.m. alle Nederlandse en Belgische ingezetenen die voor vakantie naar de VS reizen).
In feite vult u het (oude) groene formulier in. Dat krijgt u trouwens wel gewoon aan boord, hoor.
*******
In de meeste gevallen zal u binnen een paar seconden antwoord krijgen.
Soms duurt de behandeling langer -maximaal 72 uur.
*******
Een toestemming blijft maximaal twee jaar geldig, mits het paspoort dan nog geldig is.
De reiziger kan meerdere keren met diezelfde toestemming naar de VS. Aanpassingen in de bestemmingen kunnen op de site ingevoerd worden.
*******
Het verbaast mij dat er zo weinig aandacht aan wordt besteed. Op de KLM-site was er niets over te vinden.
Natuurlijk heb ik de proef op de som genomen. Tenslotte vliegen wij eind van de maand.
Binnen enkele seconden kreeg ik toestemming.
*******
Ik heb nou eenmaal geen zin in gezeik.
Niet op Schiphol - maar nog minder in Atlanta.

3 opmerkingen:

cableclair zei

Dank! Daar wist ik ook niets van! Kan nog eens van pas komen...

Anoniem zei

Ha Ellen,
Ik zit op het moment ook weer eens in de US. Tot mijn verbazing was het personeel van immigration en van customs op LAX dit keer bijzonder vriendelijk. Ook mijn collega's hadden die ervaring. In het verleden was dat zelden het geval. Zouden ze op hun donder hebben gehad? Of is het het begin van de Obamafication van de US?
Groeten uit een zonnig Californie,
-Bert

Ellen ten Bruggencate zei

Hoi Bert,

Wat leuk dat jij ook helemaal in LA Vertelsels opzoekt.
Ik ben zeer vereerd. Geniet!!!