19 januari, 2010

Gestoord eten

***********************************
Is het u wel eens overkomen?
U zit gezellig met uw partner, vriend of vriendin te eten en aan de tafel naast u zit iemand om een praatje verlegen. Nou ja, praatje. Laat ik het maar gerust een woordenbombardement noemen.

Meestal begint het onschuldig, "De Tiramisu is hier heerlijk. Die kan ik u echt aanbevelen."

Je knikt beleefd en maakt vervolgens een onvergeeflijke fout. Je antwoordt: "Ik doe aan de lijn."
Ook nog eens een onzin antwoord. Je doet helemaal niet aan de lijn.

Van die vijf woordjes maakt de eenling dankbaar gebruik. Voor je het weet hoor je verhalen over heldhaftige reddingswerkzaamheden in Verweggiestan en relaties met men in very high places. Niet alleen jij hoort ze, het hele restaurant hoort ze. Maar het hele restaurant zit niet naast deze naar contact hunkerende ziel. 

Je probeert fluisterend een - voor de buurman onverstaanbaar - gesprek met je tafelgenoot te beginnen. Tevergeefs.
De opdringerigheid van de man kent geen grenzen. Je verbeeldt je dat zijn praatspuug je overgare pasta bereikt. Je duwt het bord vol walging van je af .

Wanneer de ober je volle bord weghaalt lieg je dat het te veel is. "De rekening graag."
Je disgenoot knikt instemmend en verontschuldigt zich. Terwijl hij naar de wc gaat zoek je naar je portemonnee.

De buurman begint meteen te zeveren over hoe duur alles toch is. Het blijkt een opstapje naar de kredietcrisis.
Je voelt dat je op het punt van ontploffen staat in dit bomvolle restaurant. Uit pure wanhoop leg je een flap van vijftig euro op het schoteltje met pepermuntjes. Je gunt zelfs de slechte keuken een fooi van acht euro.

Je weet niet hoe snel je weg moet komen. 'Grazie, grazie,' hoor je de Rotterdamse ober roepen.

Is u dat ook wel eens overkomen?

1 opmerking:

Jo zei

Oei, dat klinkt helaas maar al te bekend. Ik had zelfs eens iemand die erop stond dat ik een van zijn gebakken oesters probeerde. Ik kreeg het nog net niet in mijn mond geduwd. Verschrikkelijk, maar deze man was zelfs met zijn vrouw. Zijn vrouw babbelde vrolijk met hem mee, maar tegen elkaar zeiden ze niet veel. Sindsdien zitten we altijd nogal onrustig om ons heen te kijken als we weer in het bewuste restaurant eten.