26 mei, 2010

Stemadvies


P. ligt in bed en zapt tussen het voetballen en het Carrédebat.
Bij beiden gaat het om de beste score. En bij beiden wordt er nagepraat door "deskundigen."
In dit (debat)geval riekt dat ook sterk naar een bedekt stemadvies.

Eén van de stellingen: "Mensen die meer verdienen moeten meer belasting gaan betalen?"
Mijnheer Rick Nieman, dat doen ze al (jaren).
Nederland is het vierde land in de wereld als het om belasting betalen gaat.
Normaal willen we graag bij de top horen. Echter: deze eer zouden we toch aan ons voorbij moeten laten gaan!?

Ooit was ik trots op het Nederland dat dankzij ING en ABN Amro iets te betekenen had in de (internationale) financiële wereld.
Dat iedereen Rijkman Groenink in eerste instantie verantwoordelijk hield voor het failliet van DE Bank begrijp ik wel. Men werd tevens gegrepen door een bestseller als De Prooi.
Ook begrijpelijk, maar niet terecht.

Inmiddels weten we dat AAB niet gecontroleerd werd: noch door Nout Wellink, noch door het parlement, noch door Bos&Balkenende.
De extra nekslag gaf uiteindelijk Neelie Kroes. Zij dacht hierbij niet bepaald aan Nederland, maar wel aan haar eigen machtspositie.
Hoe harder Neelie gromt, hoe lekkerder men haar vindt - zo lijkt.

En toen werd de AAB/Fortis-combinatie aan flarden gescheurd. Met die snippertjes begin je niet veel.

Mijn arme lief, bankier in hart en nieren - maar ook liberaal in hart en nieren. Uitgerekend nu schuift Mark Rutte Neelie Kroes naar voren. Okee, er komen een heleboel maaren en alsen aan te pas. Niettemin.......

En Neelie?
Neelie zegt vooralsnog geen nee.
Mijn lief zit met een dilemma.

Iemand die zegt dat we geen offers hoeven te brengen om de economie weer op de rails te krijgen geloof ik niet.
Vooral Balkenende en Cohen (die hoognodig naar de logopedist moet om van zijn gestotter af te komen) zijn een aantal keren de fout ingegaan. Dat hebben ze recht moeten trekken, maar ik kan me niet voorstellen dat hun geloofwaardigheid geen knauw heeft gekregen.

En dan het stemadvies. Laat ik er eens een paar uitpikken.

De KRO raadt ons af op de PVV of Groen Links te stemmen.
Waar bemoeit de KRO zich mee?
GL heeft trouwens een grote katholieke achterban. Ooit is de PPR uit die gelederen voortgekomen. Is Paul Rosenmöller niet gelieerd aan de machtigste katholieke familie van Nederland - de Brenninkmeijers?
***Nee (rectificatie dankzij een alerte lezer), maar wel aan Vroom en Dreesman.

Alexander Pechtold twittert "Ook Jort Kelder kiest voor verandering! Wil je weten wie nog meer? Kijk op http://www.ikkiesvoorverandering.nl/ "
Ik denk dat Jort in het stemhokje toch voor zijn vriendje Rutte zal kiezen, maar dat zullen we nooit weten.

Theodor Holman spreekt volgende week met Boris van der Ham (D66) in Het Gesprek: "Jammer dat ik zo'n hekel heb aan Pechtold. Anders had ik op Boris gestemd."  

Waaruit nogmaals blijkt dat het in deze verkiezingen weer om de poppetjes gaat, niet om de standpunten.
***********************************************************************************
Inmiddels is het drie uur later en moet ik concluderen dat dit debat voor mij geen toegevoegde waarde heeft gehad.

Als winnaar is weer Mark Rutte aangewezen. SP'er Emile Roemer is de verrassing van de avond geworden. Dat kan "newcomers luck" zijn. Hij heeft, zoals hij zelf toegaf, weinig te verliezen.

Roemer kwam sterker en origineler over dan Femke Halsema, die ook naar een logopedist moet - of ze moet stoppen met roken. Haar oppervlakkige, te snelle ademhaling verraadde nervositeit.

Het was een aardig geregisseerde RTL-show, maar ik zie toch liever Theo Maassen in Carré.

3 opmerkingen:

Ellen ten Bruggencate zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ellen ten Bruggencate zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Even dit: ik dacht dat Rosenmöller meer van de Vromen of Dreesmannen afstamde.