25 juni, 2009

De fuik

Waarom begon ik mijn vorige blogje over het openbaar vervoer?

Omdat er vanavond in het centrum van Rotterdam - namelijk op de Meent - een drankcontrole was. En niet zo'n kleintje ook. Wat een overmacht aan blauw op straat!

De politie had een strategisch punt uitgezocht. Je kon als automobilist geen kant meer op.

Auto's die er tussenuit probeerden te knijpen werden door motoragenten ingehaald en terug geëscorteerd. Busjes, Golfjes en motoren reden af en aan.
Jongelui met blikjes bier werden op straat aangehouden.

Het was een gigantische schoonveegactie.

We hebben als ramptoeristen vanaf een bankje het schouwspel gevolgd. Het was vroeg op de avond en in één uur werd er welgeteld maar één automobilist betrapt.

Brave burgers, slechte blaaspijpjes of barmhartige politieagenten?

Een man, die de fuik vanaf het terras had opgemerkt, kwam te voet preventief blazen.

Drie heren (lichtelijk aangeschoten) moesten de stad uit, maar liepen zenuwachtig over het plein te ijsberen. Ze zochten tevergeefs een sluiproute.

Ik kon me zo voorstellen dat ze na hun werk lekker geborreld hadden of dat de lunch iets was uitgelopen.
'We kunnen geen kant op,' hoorde ik één zeggen. 'Wat moeten we nou?'
Ze verdwenen mopperend uit ons zicht.

Na een uur liepen wij richting huis. We passeerden het terras van Dudok.
Daar zat het drietal. Aan de koffie met appelgebak. Midden op de tafel stond een grote fles water.

Een dure actie, gezien de karige vangst.
Maar bij iedereen zit de schrik er weer even goed in.

Geen opmerkingen: