11 juni, 2009

Ze is lekker


'Ze is lekker,' zei mijn moeder altijd wanneer iets haar smaakpapillen behaagde.
Wijn, sherry, kaas, chocolade, soep.........................

'Ze is lekker.'

Wij moesten dan een lach onderdrukken.
Mijn moeder is zeven jaar geleden gestorven. 'Ze is lekker', is bij ons gebleven.
En famille, wel te verstaan.

Dinsdag heb ik de eerst nieuwe gegeten.

Bij mijn vertrouwde kraam op de Meent (foto's) - naast het stadhuis - betaalde ik €1,95.

'De kraam zonder naam' heb ik 'm gedoopt. Maar wel faam, want hij verkoopt de lekkerste haring.
De nieuwe is stevig van structuur en zacht van smaak.
Uw haring wordt onder uw neus schoongemaakt. Hier geen schalen die al uren staan.

De jongedame (foto) neemt haar vak serieus. Minutieus worden de maatjes door haar onder handen genomen. Geen graatje bij het staartje.
En zo hoort het.
----
Ik heb alleen de haring van 'de kraam zonder naam' geproefd. Het risico dat ik een misser door mijn keel laat glijden vind ik te kostbaar.

Een andere klant zou bloemen voor zijn vrouw meenemen, maar kon de verleiding niet weerstaan en veranderde van gedachte.
Wel een heel ander bouquet.

Gisteren deed ik een vergelijkend prijzenonderzoekje.
Bij 'Aatttt sun kraam' op de Lusthofstraat stond een bord: 2,-
Zal wel haring met een gouden velletje zijn geweest.
Ik ben meteen doorgereden.

Op de Vlietlaan staat ook een kraam.
De baas, met een allesvermoedende grokstem, kwam net terug van zijn rookpauze. De handen werden niet gewassen.
Hier heb ik even staan kijken. De haring was met €1,80 niet alleen onderprijsd, doch ook ondermaats.
Ik durfde niet eens te proeven en heb mijn beurt voorbij laten gaan.
Conclusie: €1,80 is nog veel geld voor een verminkte, bloederige vis.

Op de Coolsingel durfden ze zelfs €2,20 te vragen. Misschien omdat er zoveel oranje gasten in de stad waren.
Heus, ze is lekker

1 opmerking:

Anoniem zei

Een binnenband voor m'n racefiets € 6.00, maar wel een Continental. Gepind ineens € 6.30
Bij een andere wielerzaak een gekochte Anello binnenband voor € 5.95. Gepind gewoon voor € 5.95

Volgens mij zwommen de dure haringen op de rand van de Atlantic en de goedkopere bij de doggersbank.

groet,
Jan