16 augustus, 2010

Madame Tokkie


We zitten bij vrienden op het terras.
De poezen wachten in de keuken op wat er toevallig van het aanrecht afvalt. M. is aan het koken.

Dan verschijnt daar een kip, ooit door mij tot Madame Tokkie gedoopt. Ze is een jaar of twee geleden aan komen lopen en heeft het erf nooit meer verlaten.
Naast het optrekje van onze vrienden staat nu een Madurodam paleisje waar de struise dame in woont.


Wanneer ze mij met lichtelijk arrogante tred passeert valt me op dat ze steeds struiser wordt. Ze maakt even pas op de plaats, gunt P. en mij een korte blik c.q. knik en "bekakt" het schone terras.

Dan loopt ze parmantig de keuken in en wacht naast de poes op wat er komen gaat.
M. zucht: "ik heb haar juist extra veel voer gegeven, zodat ze even weg zou blijven....."

Maar "La Tokkie" heeft helemaal geen zin in voer. Ze komt voor heel andere lekkernijen van haar stok af.

Wat dacht u van kaas, gemalen biefstuk en ..................................................kip. Madame Tokkie eet haar eigen - minder fortuinlijke - soortgenoten gretig op.

Meedogenloze dieren, die kippen.
***********************************************************

1 opmerking:

Ellen ten Bruggencate zei

Op FB had ik de foto geplaatst en een kort commentaar:
"This is "Miss Tokkie", a spoiled chicken. She enters the kitchen of my friend, shits all around and eats cheese, ground beef and .......chicken."

De reactie van een Amerikaanse vriendin vond ik leuk:
"Of course she eats chicken...she's a human--with feathers, and the world is her toilet!"