31 augustus, 2010

Monumentale ruzie

*****************************************************
Er komt een monument, in Amsterdam naast De Nederlandsche Bank, voor Walraven van Hall.

Walraven van Hall, broer van de latere burgemeester van Amsterdam, was medeoprichter van de bank van het verzet in de Tweede Wereldoorlog, het Nationaal Steunfonds (NSF). Deze heeft tijdens de oorlog geld afkomstig van illegale leningen en fraude verdeeld onder slachtoffers van de bezetting en verzetsgroepen.

Nu begint het gebakkelei.
Florens van den Bosch, kleinzoon van een andere verzetsman, vindt het niet eerlijk.
Waarom Van Hall wel en zijn opa niet?!

En dat is nou precies de reden waarom mijn moeder altijd heeft geroepen: "op mijn revers geen lintje."
Als ze een boze, opstandige bui had liet ze wel eens iets los. "De helden zijn dood - mijn maatjes - mijn geliefde. En anderen eisen de eer op - lopen met 'hun heldendom' te koop. Ze doen maar."

Nu dan deze ordinaire ruzie. Want dat vind ik het. Walgelijk.

Er zijn maar weinig monumenten die mij iets zeggen. Dat zijn de gedenktekens ter plekke: zoals bijvoorbeeld Kamp Vught, Westerbork, Kennemerduinen en de Waalsdorpervlakte.

"Verzetskinderen" zoeken de plek waar hun (groot)ouder(s) gevangen hebben gezeten (en zijn vermoord).
Iman van den Bosch is in het bos van Westerbork doodgeschoten. De verloofde van mijn moeder overkwam hetzelfde lot - in het bos van Vught.

Zo is het duizenden verzetsmensen vergaan. Verdienen ze niet allemaal dezelfde hommage - ongeacht rang of stand?

Als Van den Bosch vindt dat zijn grootvader meer verdient, regel -en bekostig dan zelf iets.
>> Op Wikipedia vond ik het volgende: Van den Bosch' naam wordt vermeld op een gedenksteen op het in 1946 onthulde Oorlogsmonument Esserveld in Groningen. Datzelfde jaar werd hem postuum het Verzetskruis toegekend. Eveneens postuum ontving hij op 8 april 1953 te Den Haag van de Amerikaanse regering de Medal of Freedom with Silver Palm.<<
Maar dat is voor kleinzoon Florens blijkbaar niet genoeg.

Mijn moeder had monumentjes in haar hart.


Ik kan ze een plekje op mijn blog geven.
*****************************************************

Geen opmerkingen: