21 augustus, 2010

Rampen

***********************************
Vreselijk wat Pakistan is overkomen.

De beelden van uitgemergelde kinderen, die altijd worden uitgezonden op een tijdstip dat ik iets in mijn mond steek, moeten medelijden opwekken.

Maar ik ga niet storten en ik kan in het kort aangeven waarom niet. Waarbij ik de kans loop lezers te verliezen. Dat zij zo.

Ik vind dat - zeker na de blauwe envelop van dit jaar - ik geen extra's meer hoef uit te geven aan wat voor acties dan ook die tot de taken van de overheid, met name Ontwikkelingssamenwerking, behoren.
Kortweg: ik heb zo verdomd veel belasting moeten betalen - mijnheer Koenders doet het er maar mee.

Klinkt er boosheid in mijn woorden?

Jazeker. Want hoeveel is er van de miljarden uiteindelijk in Haïti (op de juiste plaats) terecht gekomen?

De Taliban rules in Pakistan. Ik hoef u niet te vertellen welke vraag er nu opdoemt.
Dat er in Hilversum zo twijfelachtig werd gedaan over een nationale actie vind ik begrijpelijk.

Als de minister zelf met vliegtuigen vol hulpgoederen naar Pakistan reist en persoonlijk ter plekke voor de distributie zorgt, dan overweeg ik mijn zienswijze bij te stellen.

Het is dubbel, dat weet ik. Als Nederland overstroomt willen wij ook graag geholpen worden. Tuurlijk.
Maar waarom heb ik het gevoel dat het altijd de landen met een corrupt luchtje zijn die hulp behoeven?

Mijn vrees is dat niet die lege maagjes gevuld worden.
Mijn vrees is dat heilige strijdertjes bewapend worden.
**********************************************************************************

2 opmerkingen:

Foxx zei

Dag Ellen,

Ik wil toch reageren. Eerst dan toch maar een flauwe: De minister van Ontwikkelingssamenwerking heet Maxcime Verhagen. Ik kan me voortsellen dat als je zoveel belasting betaalt, dat je het dan even gehad hebt. Gelukkig betaal ik (denk ik) minder belasting, in ieder geval is er nog wat over om te doneren. Gedaan dus, maar wel deze week, voordat je het weet bemoeit Paul de Leeuw zich er weer mee. Daar kan IK dan weer minder goed tegen. Waar zijn de miljarden gebleven, vraag je. Een terechte vraag, lang niet alle landen komen over de brug met het toegezegde geld. Van het Nederlandse geld is nu gelukkig al wel ca een-vijfde besteed. Bedacht moet worden, dat het een project betreft dat 3 tot 5 jaar loopt. Je kunt nu eenmaal niet alles meteen uitgeven. Corrupte regimes: dat is helemaal waar, en buitengewoon ergerlijk. Zelfs ik (categorie: moeilijke man, vroeger was alles beter) ben nog niet zo cynisch dat ik mij er daarom vanafkeer. Daar schieten de mensen in ieder geval helemaal niets mee op.

Groeten,

Fokke Zwaan

Ellen ten Bruggencate zei

Inderdaad, Maxime Verhagen volgt nu de Koenders koers.

En 555 zal blij zijn met uw gift.