26 augustus, 2010

Wellicht, als

*******************************
Ja, mits. Nee, tenzij.
De formatie hangt aan een voegwoordendraadje.

Ik wilde er geen aandacht aan besteden. Anderen doen dat al en journalistiek veel beter dan ik.

Maar omdat er hier in de huiskamer een levendige discussie ontstaat naar aanleiding van de brief van Ruud, krijg ik toch zin er iets over te schrijven.

Echtgenoot vindt dat het tijd voor de jeugd is. De oudjes moeten nu maar eens hun mond houden.
Jong en CDA. Dat druist tegen mijn gevoel in.

"Heb je die voorzitter van het CDA al eens horen praten, schat?"

Mijn vraag zegt genoeg.

P. schudt nee.

"Noem mij eens een jonge CDA-belofte?"
Ik geef zelf het antwoord: "Jan Kees de Jager. Je gaat vast Jan Kees de Jager zeggen."
"Gaat Jan Kees de Jager het maken - zoals Ruud Lubbers het heeft gemaakt?"

Echtgenoot haalt zijn schouders op. "Lubbers, Aantjes, Van den Broek, De Hoop Scheffer, Van Agt - het is de CDA-bejaardensoos in opstand."

Dat is ook zo, en ik ben het helemaal niet eens met de argumenten van de heren, maar toch.................

Het zijn de grondleggers van het succesvolle en machtige CDA. Hun partij is nu een schijntje van wat het ooit was.
Jan Peter Balkenende en zijn kornuiten hebben het krediet er in acht jaar doorheen gebrast. Van 43 naar 21 zetels, dat heet vernederend.

Maar de heren zijn kiesgerechtigd. Ze zijn nog steeds lid van het CDA en ze genieten enig aanzien bij de oudere achterban van hun partij. Een achterban die de partij bij volgende verkiezingen hard nodig heeft.

De maatschappij vergrijst. Ik vergrijs.
Desalniettemin wil ik niet monddood gemaakt worden.

Maxime Verhagen moet rustig doorgaan met formeren:
ondanks, mits, indien, op voorwaarde dat, behoudens, ongeacht, ofschoon, alhoewel....................................
*******************************************************************************************************************

Geen opmerkingen: