27 augustus, 2010

RamAdem

*************************************
Heus, dit is geen islambashen of hoe dat dan ook mag heten.

Vanmorgen moest ik wat kleding naar de stomerij brengen.
Al jaren ga ik naar mijn Turkse mannetje. Hij doet ook verstelwerk voor gerenommeerde heren kleren modewinkels in de buurt. Aan het rek zie ik regelmatig een Oger-label hangen, waaruit ik opmaak dat hij goed in zijn vak is.

Hij is ook aardig en spreekt mij altijd keurig aan met mevrouw ten Bruggencate. We maken graag een praatje en ik informeer naar zijn familie, vakantieplannen en gezondheid.

Nu is het ramadan, maar mijn mannetje is en blijft goedgehumeurd. Hij vertelde me over het appartement in Turkije dat zijn vrouw aan het inrichten was.

Ik deed een stapje achteruit. Maar zo dat hij het niet merkte.

Hij vertelde dat hij niet mee was geweest, maar dat hij hard had doorwerkt om centjes voor dat buitentje in Turkije te verdienen.

Ik deed nog een stapje achteruit en knipperde met mijn ogen.

Hij vertelde dat hij binnenkort in dienst moet en begon een heel ingewikkeld verhaal over financiële vergoedingen die ophouden als Turkije in de EU komt.

Ik wilde iets zeggen, maar durfde mijn mond niet open te doen. Weer deed ik een stapje achteruit.

Hij vertelde dat zijn dochtertje van drie hem zo had gemist in Turkije.

Ik moest iets in mijn mandje opzoeken, dat wel heel diep was weggezakt.

Hij vertelde iets over de inburgeringscursus en dat er rare vragen instonden.

Ik legde het gepaste geld met gestrekte armen op de toonbank en hield mijn adem in.
Een nieuwe (blijkbaar gehaaste) klant redde mij uit mijn benarde situatie.

Terwijl ik mijn fietstas inpakte hoorde ik hem weer leuteren. Waarschijnlijk leidt het de aandacht van de honger af, bedacht ik me.

Tot groot vermaak zag ik de klant na mij ook voorzichtig wegstappen.

Waarom?

De adem van mijn mannetje was niet te harden. Ik vermoed dat het met een dag niet eten te maken heeft. De sterke putlucht uit zijn mond was onverdraaglijk.

Het stoomgoed moet even wachten tot na 10 september.
*********************************************************************

1 opmerking:

Loor zei

Hahaha, heel geestig verteld en ook een grote klacht van moslims zelf!