09 november, 2010

CAK - met dank


Zonder nou sentimenteel te worden: er zijn momenten dat ik blij ben in Nederland te wonen.
Zoals vanmiddag, toen ik mijn pillendoosjes zat te vullen. Al die dure pillen die door mijn handen gleden, waar ik weliswaar verzekeringspremie voor betaal, maar wat toch allemaal voor mij geregeld wordt.

Vorig jaar ervoeren we dat het systeem in Engeland nog beter is. Iedere belastingbetaler heeft recht op "healthcare." En ja, ook in het VK maakt de general practitioner huisbezoeken.

Deze week ontving ik een brief van het CAK.
Het CAK - ik wist waarachtig niet wat dat was. Instanties veranderen hun naam om de haverklap.

Ongeduldig als ik ben dacht ik dat het geadresseerde reklame was. Want tegenwoordig ontloopt iedere instelling de geen reklamesticker door hun mailing te adresseren.

Ik kreeg de indruk dat ik iets moest invullen waarna ik kans op een geldbedrag maakte.
Totdat mijn oog viel op burgerservicenummer.
Ik sla nu het verhaal van mijn achterdochtige echtgenoot en mijn speurtocht op internet naar het CAK over.

Het komt er op neer dat ik geld krijg van het CAK.
"U ontvangt dan en dan dat en dat op uw rekening."
Aardig hè?!

Waarom?
Laat ik de brief even citeren:
"U krijgt de tegemoetkoming omdat:
- U bepaalde zorg vergoed heeft gekregen volgens de Zorgverzekeringswet.

Het kan zijn dat:
- U in 2009 langdurig geneesmiddelen voor een chronische aandoening afgeleverd heeft gekregen
- Er bij u in 2008 een behandeling is gestart in een ziekenhuis voor bepaalde aandoeningen
- U in 2009 hulpmiddelen heeft gekocht of laten repareren
- U in 2009 fysiotherapie of oefentherapie voor bepaalde chronische aandoeningen heeft gehad."

Ja, ik ben een chronische pillenslikker. Maar er is bij ons maar één echt chronisch ziek: mijn echtgenoot.

Terwijl ik dit schrijf schuift hij me de NRC onder mijn neus. 


Nee, ik geef dat geld niet terug. Wij betalen een godsvermogen aan (niet vergoede) voorgeschreven vitamines, aan premies en belastingen.

Goed, misschien was het vanzelfsprekender geweest als echtgenoot deze vergoeding had ontvangen.

Daarom laat ik het ook op zijn rekening storten.
*******************************************************

Geen opmerkingen: