03 november, 2010

Halverwege


Nee, dit keer gaat het niet over mijn dieet of de weegschaal die naar links uitslaat.

Het slaat op de verkiezingsuitslag in de VS - tussentijdse verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat.
De wijzer is behoorlijk naar rechts uitgeslagen. De Republikeinen, inclusief de Boston theedrinkers boekten een gigantische overwinning.

Helaas - maar het was te voorzien.
Ik heb er mijn oude blogjes nog eens op nageslagen.

"Obama heeft het zwaar. De tijdelijke Democraten zijn teruggekeerd naar de Republikeinse partij. Ik zag het vorig jaar al aankomen. Barack Obama krijgt niet de tijd zich te bewijzen. Wat hij ook doet, het is nooit goed."

Op de dag na de klaterende verkiezingsoverwinning in 2008 voorspelde ik al dat Barack Obama vogelvrij was verklaard.
Die opmerking had een dubbele betekenis.

Veel kiezers, normaliter conservatief stemmend, hadden uit schaamte voor het wanbeleid van Bush op Obama gestemd.
Dat waren negatieve stemmen, die onherroepelijk herroepen zouden worden bij de eerstvolgende mogelijkheid.
Die mogelijkheid kwam gisteren.

Zojuist skypte ik met mijn vriendin Jean in Florida. Zij hadden enkele weken geleden, voordat ze naar het zuiden vertrokken voor de overwintering, in hun hometown in Ohio gestemd.
Jean & David zijn verstokte Republikeinen, maar waren in 2008 vreemd gegaan.
Ik wist toen al dat dat een proteststem was en dus eenmalig.

"The majority in Ohio voted Republican," zei Jean.
Het klonk als een verontschuldiging voor haar eigen stem. Ze weet hoe ik over de Amerikaanse politiek denk. 

De VS hebben geen status meer. Alle superlatieven als grootste, beste, modernste, sterkste, rijkste zijn verruild voor een voor Amerikanen onaanvaarbaar en vernederend woord: 
 LOSER.

Het is en blijft een conservatief land.
Zaken die wij heel normaal vinden zoals goede gezondheidszorg, een betaalbaar en goed verzekerings -en sociaal stelsel, euthanasie, abortus en homohuwelijk - worden in "de grootste democratie" door Rechts tegengehouden.

Obama hield in zijn verkiezingscampagne bevlogen toespraken.
Daarna heb ik hem nauwelijks meer gehoord. Hij was bij voorbaat kansloos.
Hoe kan je in godsnaam in twee jaar herstellen wat Bush in acht jaar kapot heeft gemaakt?!
Hij wordt overstemd door fanatieke, populistische politici en "anchormen" van het rechts propagandistische FoxNews.

En in Amerika is het nou eenmaal zo dat de hardste schreeuwer wordt gehoord.
*****************************************************

Geen opmerkingen: