23 november, 2010

Kunstgreep


Nog even over de kunst -en cultuurplannen van het nieuwe kabinet, of liever gezegd de druk die gedoogpartner PVV uitoefent.

Ik was het wel degelijk met Frits Bolkestein eens: dan maar minder naar ontwikkelingshulp. Het daarop volgende boegeroep sloeg nergens op. Jezus, het geld moet toch ergens vandaan komen, mensen.

Maar met oplossingen komt niemand. Ja, het moet anders, roepen ze dan.
Hoe anders weet niemand.

Goedverdienende schreeuwers als Freek de Jonge en andere succesvolle kunstenaars hebben het over beschaving.
God, wat een hoogdravend, moralistisch geleuter. En klinkt beschaving niet erg elitair? Wordt er op school nog beschaving onderwezen?

Nee.
 Kunst en cultuur zijn gewoon belangrijk voor ieders ontwikkeling. Het behoort tot de dagelijkse voeding.

Ook hoor ik opperen dat de overheid zich helemaal niet meer met deze sector moet bemoeien. Dat alles maar door het bedrijfsleven of particulieren moet worden gesponsord.

Ten eerste denk ik dat zoiets onhaalbaar is en dat er van de kunst nog maar een kruimeltje overblijft.
Ten tweede denk ik dat het tot de taak van de overheid behoort, zoals zij ook subsidie aan sport verleent.
En ten derde ben ik bang dat we dan alleen nog maar Joop van den Ende-achtig theater krijgen.

Okee, showbusiness is een vorm van kunst. Maar kunst is geen showbusiness.
**************************************************

Geen opmerkingen: