05 november, 2010

Dat mag je niet

**************************************
We zijn vanavond gaan eten met goede vrienden.

Normaliter gaan we veel frequenter uit eten, maar vanwege het lijnen durfde ik niet zo goed.
Nu ben ik vier weken op mijn non carb diet en het werpt zijn vruchten (in mijn geval kilo's) af. De weegschaal bevond mij vanmorgen zes kilo lichter dan op 6 oktober (toen ik begon).

In het door mij uitgekozen restaurant is geen frituur, dus de verleiding van knapperige frietjes bleef mij gespaard. Wat wel een kwelling was: het zelfgebakken brood met boter, zout en olijfolie.

De eigenaresse, die zeer haar best deed, kende mijn dieet en wilde dat graag laten horen. Ja, en daar zat ik niet op te wachten.
Ik kreeg een vermanend dat-mag-dus-niet-vingertje toen ik zei dat ik halfvolle melk door mijn koffie doe, per dag een liter Cola Light drink en twee appels eet. De halfvolle melk is te vet en in appels zit suiker.
Het liefst praat ik niet over mijn dieet - vooral omdat ik goede adviezen al snel als betutteling opvat.

Het dat mag niet irriteert me dan ook. Daar heeft iedereen trouwens een handje van, ook mijn echtgenoot: "Oh nee, dat mag je niet."
Dat geeft een negatieve impuls.

>>‘Nee moe, dat mag Puck niet hebben. U brengt haar in verleiding, dat moet u niet doen.'

Oma Egmond nam met Sinterklaas altijd chocoladeletters en marsepeinen worsten mee. Oma Rotterdam bakte kokosmakronen in de vorm van letters.

Helaas begon ik in de vijfde klas van de lagere school harder in de breedte dan in de lengte te groeien.

Mijn moeder verbood mij alle lekkers. Oma’s lekkernijen werden zonder blikken of blozen afgepakt.

‘Moe, u weet dat u dat spul niet voor Puck moet kopen.’<< Uit WEG VAN MIJN MOEDER

Het lijnen gaat prima als ik goed in mijn vel zit. Dan ben ik sterk en opgewekt.

Zodra ik het traumatische mag niet hoor, kan die stemming zomaar omslaan - en de wijzer van de weegschaal dus ook.
*******************************************************************************************************************************************************

Geen opmerkingen: