02 november, 2010

Opvolgers



Harry Mulisch is nog niet begraven of zijn "opvolger" is benoemd.

Gisteren bij DWDD werd Joost Zwagerman, die ik overigens zeer bewonder, op de schrijverstroon gezet.
Natuurlijk voelde Zwagerman zich gevleid.
 Ook Mulisch had hem hoog zitten. Op zijn beurt zei Joost dat Harry veel invloed op zijn werk had gehad. Ik zou precies hetzelfde hebben gezegd.

Eerder die avond begonnen de speculaties over de nieuwe drie.

De nieuwe drie?

Waarom in vredesnaam?
Waarom moeten unieke persoonlijkheden een plaatsvervanger krijgen?

Is Geert Wilders de nieuwe Pim Fortuyn? Of de nieuwe Bolkestein? Of de nieuwe Janmaat?
Nee, Wilders is Wilders.
Hij zal ongetwijfeld veel van Pim Fortuyn hebben geleerd en overgenomen, maar hij wordt nooit Pim.

A.J van der Heijden en Hella Haasse werden gisteren al genoemd als zekere plaatsvervangers.
Ze zijn absoluut top en volop gelauwerd, maar andere schrijvers wordt tekort gedaan.

Iemand vond zelfs dat Herman Koch een top drie plaats verdiende.
Daar zakt mijn panty echt van af.
Omdat hij een bestseller heeft geschreven?

Kom maar op met Heleen van Royen, Kluun, Youp van 't Hek en Saskia Noort. Zij verdienen goed aan easy reading books.
Doemt de discussie weer op wat literatuur is en kan literaire hoogheid Conny Palmen zich weer boos maken.

Zelf vond ik Mulisch een interessante man, maar ik las liever Hermans, Wolkers en (de oude) Vestdijk.

Wolkers, Vestdijk, Carmiggelt, Voskuil - zij stonden blijkbaar een trede lager dan de grote drie.
Mijns inziens onterecht, maar dat is persoonlijk.

Ja - ik heb moeite met opgestaan - plaatsje vergaan.

Mulisch, Reve en Hermans
Laat ze de eer behouden, opdat niemand ze zal vergeten en wellicht nog belangrijker:

opdat ze gelezen blijven worden.
***************************************

1 opmerking:

Bert zei

Over smaak valt inderdaad niet te twisten, de enige Nederlandse schrijver die het wat mij betreft haalt bij de grote Twee (i.e. Reve en Hermans) is Voskuil ....

Cheers vanaf Long Island, je weet wel, van de Ice Tea .... ;)