03 juni, 2009

Bittere pil

**********************************
'Apothekers geven weinig informatie over pillen'

RIJSWIJK - Iets meer dan 90 procent van de patiënten krijgt van zijn apotheker nooit of soms informatie over hoe men een medicijn het beste kan innemen. Dat blijkt uit een peiling die is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Miletus.
Miletus is een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars die onderzoek doet naar patiënten en hun ervaringen. Trouw heeft er woensdag over bericht.
Volgens het onderzoek krijgt 59 procent van de patiënten nooit of soms informatie over het gebruik als ze een nieuw medicijn krijgen uitgereikt in de apotheek.

Eerder onderzoek wees uit dat er veel fout gaat met medicijngebruik. Mensen slikken de verkeerde of nemen hun medicijnen niet volgens de voorschriften in.
Hierdoor worden mensen onnodig zieker en kan het zelfs voorkomen dat ze overlijden. Bovendien jaagt het de gezondheidszorg op extra kosten.


Verbetering
Apothekers zeggen zelf dat ze veel doen aan voorlichting over veilig medicijngebruik. Volgens Miletus valt er op dit terrein nog veel te verbeteren.
De peiling wijst uit dat patiënten heel tevreden zijn over de service die apothekers bieden en de manier waarop ze de klant helpen. Ook wordt de apotheker heel betrouwbaar geacht
.
(NU.NL)

Waarschijnlijk heb ik het goed getroffen met mijn apotheker.
Bij ieder nieuw medicijn krijg ik één of meerdere uitdraaien mee met productinformatie en hoe het medicijn te gebruiken. Niet dat zulks altijd begrijpelijk is en soms denk je dat je het maar beter helemaal niet kunt slikken.
De bijwerkingen nemen spontaan de klacht weg, zal ik maar zeggen.

Wat mij wel opvalt is dat artsen nauwelijks kijken naar jouw andere medicatie.
Daar sta je dan met je receptje en je goede gedrag bij de apotheek.
'Mevrouw, dit voorgeschreven middel gaat niet samen met uw cholesterolmedicatie'.
Ze moeten dan weer bellen met de huisarts, die zojuist het antwoordapparaat heeft aangezet.

Nee, ik mopper of klaag niet.
Wij leven in een verzorgingsstaat waar natuurlijk wel eens iets misgaat, maar waar iedereen de hulp kan krijgen die hij/zij behoeft.

Jazeker.............ook bij de Apotheker.

2 opmerkingen:

Jacqueline zei

Het verhaal van Nu.nl verken ik zelf ook niet. Schrok er ook wel een beetje van. Ik krijg altijd wel uitleg van de dokter of apotheek. En anders vraag ik er wel om.

Ellen ten Bruggencate zei

Een zekere dosis assertiviteit is inderdaad wel vereist. Maar dat geldt niet alleen voor dit geval.