04 juli, 2009

Kokker-ellen (15) Pavlova's


Voor een schaal vol Pavlova's:
3 eiwitten
125 gram fijne suiker
3 druppels citroensap
200 ml ijskoude slagroom
200 – 250 gram frambozen

Verwarm de oven op 120 graden.
Klop de eiwitten in een brandschone kom, met een elektrische mixer schuimig. Voeg lepel voor lepel de suiker toe. Ga 5 minuten door met kloppen tot het schuim dik en glanzend is. Voeg op het laatst citroensap toe.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Schep de meringue in een spuitzak met een kartelmondje. Spuit op de bakplaat 4 cirkels van zo’n 4 – 5 cm doorsnede, met een opstaand randje, zodat bakjes ontstaan.
Schuif de bakplaat op de onderste richel in de oven. Schakel de oven na 1 uur uit. Laat de pavlova’s rustig verder drogen in de afkoelende oven.
Klop de slagroom lobbig (beslist zonder suiker!). Vul de pavlova’s met de room en verdeel er de frambozen over.

De blog van Janneke Vreugdenhil is een van mijn favoriete kooksites. Niet alle recepten plaats ik, maar meringues vind ik onweerstaanbaar.
------------------------------------------------
Het schuimtaartje (in alle maten) als basis en de rest is fantasie.
Zelf vul ik ze (als dessert) met roomijs waarover mijn (eerder beschreven) roodfruitsaus gaat (of aardbeien) met een scheutje crème de framboise en een klodder ongezoete slagroom.
Yammie.

Geen opmerkingen: