12 augustus, 2009

Appie's lappies

*****************************************
Vorige week schreef ik een blogje waar ik spijt van kreeg. Wie zit er nou te wachten op gezeur over mijn tijdelijke eetstoornis.
Ik haalde het daarom ook weg.

Maar de eetlust is daar niet mee teruggekomen. Ik heb geen zin om te koken noch om warm te eten.

Snacken, dat vind ik fijn. Een kuipje appelmoes, afgewisseld door crackers met komijnekaas of een Snelle Jelle.

Het is zomer en dan ben ik van de salades. Maar mijn man is opgevoed met zeven warme maaltijden per week. Mijn geweten knaagt.

De keuken is een doorgang van twee en een halve meter lang met aan beide zijden een blok. Veel werkruimte heb ik niet.
'Haal die bladen dan leeg, zet die apparaten in kastjes', bemoeit P. zich ertegenaan.

Dan rooster ik dus nooit meer een boterham of pers ik een sinasappel. Dan geen Nespressootje meer à la minute. De keuken is mijn territorium waar hij uit moet blijven. We passen er niet eens samen in.

Dit donkere gat ontneemt mij alle creativiteit. Ik kan er niet in koken. Sorry.

Wat ik klaarmaak lijkt ook minder lekker dan toen het uit mijn andere keukens kwam.

Hoewel ik er gisteren niets aan kon doen. Mijn intentie was goed.

P. wilde schnitzeltjes met groente en aardappels. Ik kocht kalfsschnitzels bij Albert Heijn.
225 gram voor zes euro of zes euro voor 225 gram.

Thuis wentelde ik ze licht door de bloem en bakte ze kort, zoals dat met kalfsschnitzels moet. Om mijn goede wil te tonen toverde ik een citroenbotersaus over de nieuwe aardappels.
Yammie zou je zeggen.

Bij de eerste hap ging het mis. Mijn kiezen raakten verstrikt in een kluwen van zenen, pezen, spieren en ander taaie delen.

Ik kreeg het niet weg. Kokhalzend spoedde ik mij naar de wc waar ik niet alleen deze verstikkende hap loosde, maar ook alle trek doortrok.


Ook P. was niet enthousiast. De restanten kalfsvlees gingen terug in het, uit de vuilniszak geviste, bakje.

De klantenservice van Albert Heijn was coulant. Het doorgetrokken bewijsmateriaal werd niet opgeëist.
Het kliekje bracht de volledige zes euro op. Hoezo kleintjes...................

Tijd voor mijn afspraak met vriend M.
Een toastje zalm, een espresso en een verse jus d'orange.....................................bij Urban.

Geen opmerkingen: