09 augustus, 2009

Met de vrijheid in zicht


Dit komend najaar wordt op vele plaatsen in het zuiden des lands de bevrijding herdacht.

Nationaal Monument Kamp Vught doet dat op zondag 6 september. Het is dan vijfenzestig jaar geleden dat het kamp werd ontruimd. Op 26 en 27 oktober 1944 werd Vught bevrijd.

"De geallieerden - op 6 juni 1944 in Normandië geland - naderden snel.

De spanning in kamp Vught nam toe. Hoe lang zou het nog duren voor de bevrijders voor de kamppoort stonden?

Te lang voor velen. Eind juni begon de SS met het doodschieten van verzetsmensen die waren opgesloten in de bunkergevangenis van het kamp. Ze gingen hiermee door tot de dagen van de ontruiming. In totaal zeker 329 mensen vonden zo nog vlak voor de bevrijding de dood."
-----
Bovenstaande tekst stond op de uitnodiging voor de herdenking.

Vandaag sta ik stil bij de moord op vierentwintig Trouwmedewerkers. De verloofde van mijn moeder was één van hen.
Het moet de gruwelijkste gebeurtenis in haar leven zijn geweest.
Welke impact het op mij heeft gehad is te lezen in "Weg van mijn moeder."
------
Bij deze roep ik iedereen op dit monument eens (gratis) te bezoeken.
Je gaat met zo veel bagage naar huis.

Geen opmerkingen: