19 augustus, 2009

Kokker - ellen (16) Tarte tatin


Vandaag heb ik een Tarte Tatin à l'improviste gemaakt die ik met een gerust hart durf aan te bevelen.

Op de foto is te zien welke vorm ik heb gebruikt (boterkoekvorm van Tefal).

Beboter de hele vorm van binnen.

Strooi ruimschoots donkerbruine suiker over de bodem.

Leg er rijkelijk partjes appel op (Elstar of Golden Delicious). Ik nam 3 Granny Smiths. (eventueel wat kaneel)

Maak een dakje van (boter)bladerdeeg.

Bestrijk dat met eigeel en prik er gaatjes in.

Zet het blik in het midden van een voorverwarmde (180 graden) oven.
Bak tot de korst goudbruin is.

Stort de Tarte op een groot bord. De korst is nu de bodem.

Natuurlijk kunt u de Tarte Tatin besprenkelen met Calvados en aansteken.

Wij dronken er een glaasje van het goddelijk appelvocht bij.

Roomijs of kaneelijs met of zonder zacht geslagen room, het kan allemaal.

Hier hoef je niet voor naar Normandië. Ik doe bij deze een bekentenis. Wij aten samen de hele taart op.

Ontegenzeglijk yammie.

Geen opmerkingen: